سوالی دارید؟ پشتیبانی سایت در تلگرام

خانه / مقالات / آیا تریبولوس یک پروهورمون است؟ آیا تریبولوس باعث افزایش تستسترون و عملکرد ورزشی می‌شود؟ تریبولوس و چربی‌سوزی

آیا تریبولوس یک پروهورمون است؟ آیا تریبولوس باعث افزایش تستسترون و عملکرد ورزشی می‌شود؟ تریبولوس و چربی‌سوزی

بازدیدها: 730

تریبولوس یک گیاه علفی کوچک است که در ایران به عنوان خارخاسک شناخته می شود.

آیا تریبولوس یک پروهورمون است؟ آیا تریبولوس باعث افزایش تستسترون و عملکرد ورزشی می‌شود؟ تریبولوس و چربی‌سوزی

 

تریبولوس در بسیاری از نقاط دنیا، از جمله  اروپا، آسیا، آفریقا و خاورمیانه ( ۲ ) رشد می کند.

ریشه و میوه این گیاه در طب سنتی چینی و پزشکی آیورودا ( ۳ ) مورد استفاده پزشکی قرار می گیرند.

به طور سنتی، مردم از تریبولوس به خاطر اثرات بالقوه متخلف آن استفاده می کنند، از جمله افزایش میل جنسی، حفظ سیستم ادراری سالم و کاهش تورم ( ۳).

امروزه  از Tribulus terrestris به طور گسترده ای با عنوان یک مکمل سلامت عمومی و همچنین مکملی که ادعا می کنند سطح تستوسترون را افزایش می دهد ( ۴ ) استفاده می شود.

✴خلاصه:

Tribulus terrestris یک گیاه کوچک علفی است که به خاطر دارا بودن مزایای بالقوه سلامتی، از سالیان پیش مورد استفاده قرار گرفته است. این مکمل به عنوان یک مکمل سلامت عمومی و به عنوان بخشی از مکمل های تقویت کننده تستوسترون محبوب است.

✴علل مصرف تریبولوس

تریبولوس می تواند سلامت قلب و قند خون را تحت تاثیر قرار دهد.

گرچه  اغلب مردم تریبولوس را به دلیل اثرات بالقوه آن بر عملکرد جنسی و تستوسترون استفاده می کنند.،  لازم به ذکر استTribulus terrestris دارای اثرات مفید دیکری نیز هست.

✅طی یک مطالعه، اثرات مصرف  روزانه ۱۰۰۰ میلیگرمTribulus terrestris  در ۹۸ زن مبتلا به دیابت نوع ۲ مورد بررسی قرار گرفت .

پس از سه ماه، زنان مصرف کننده مکمل، سطح قند خون و میزان کلسترول پایین تری را نسبت به افرادی که پلاسبو مصرف می کردند ، داشتند.( ۵ ).

✅در مطالعات حیوانی نیز،مشخص شده است که Tribulus terrestris ممکن است :

🔹️سطح قند خون را کاهش دهد

🔹️به محافظت در مقابل آسیب های خون خونی کمک می کند

🔹️ از  افزایش کلسترول خون  جلوگیری( ۶ ،۷ ) می کند.

⚠️اما…

با این که این یافته ها امیدوار کننده هستند، قبل از این که این گیاه بتواند برای این مزایای سلامتی توصیه شود، تحقیقات بیشتری لازم است.

✴خلاصه:

شواهد اولیه نشان می دهد که Tribulus terrestris ممکن است کنترل قند خون و کلسترول را در افراد مبتلا به دیابت بهبود بخشد. با این حال، تحقیقات انسانی برلی اثبات این قضیه محدود است.

🤔آیا تریبولوس سبب افزایش تولید تستوسترون در انسان می شود؟

 

در یک بررسی، نتایج حاصل از ۱۲ مطالعه عمده ،بر روی اثرات گیاهی تریبولوس در مردان و زنان ، بین سنین ۱۴-۶۰ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

این مطالعات از ۲ تا ۹۰ روز ادامه داشت و شرکت کنندگان شامل افراد سالم و کسانی بودند که مشکلات جنسی داشتند.

محققان دریافتند که تریبولوس تستوسترون را افزایش نمی دهد ( ۴ ).

محققان دیگر دریافتند که Tribulus terrestrisممکن است در برخی مطالعات حیوانی تستوسترون را افزایش دهد اما این نتیجه معمولا در انسان دیده نمی شود ( ۸ ).

✴خلاصه:

با وجود ادعاهای بازاریابان و شرکت های تبلیغاتی،به نظر نمی رسد Tribulus terrestris تستوسترون را در انسان افزایش دهد. این نتیجه گیری بر اساس مطالعاتی است که روی مردان و زنان سالم در سنین مختلف  صورت گرفته است.

🤔آیا Tribulus Terrestris می تواند Libido (میل جنسی) را افزایش دهد؟

✅با اینکه مکمل تریبولوس ممکن است تستوسترون را افزایش ندهد، اما ممکن است میل جنسی را افزایش دهد.

✅برخی محققان دریافتند که وقتی مردان مبتلا به کاهش میل جنسی به مدت دو ماه به میزان ۷۵۰-۱۵۰۰ میلی گرم Tribulus terrestris مصرف می کنند، میل جنسی آنها ۷۹٪ افزایش پیدا می کند ( ۴ ، ۹ ).

✅همچنین، ۶۷٪ از زنان مبتلا به کاهش میلی جنسی ،بعد از اضافه کردن مکمل تریبولوس روزانه به میزان ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی گرم به مدت ۹۰ روز ،افزایش میل جنسی را تجربه کردند ( ۴).

✅مطالعات دیگر نیز گزارش داده اند که مکمل های حاوی این گیاه باعث افزایش میل جنسی، تحریک و رضایت در زنان مبتلا به کمبود میل جنسی می شوند ( ۱۰ ).

✅همچنین محققان با مطالعاتی روی مردان مبتلا به اختلال نعوظ نتایج مناسبی را به دست آوردند.

برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف روزانه تریبولوس به میزان ۱۵۰۰-۸۰۰ میلی گرم ، ممکن است به طور موثر در درمان اختلال نعوظ  ورضایت جنسی موثر باشد ( ۱۱ ).

⚠️با اینکه که به نظر می رسد Tribulus terrestrisممکن است میل جنسی را در زنان و مردان بهبود بخشد، برای بهتر مشخص کردن میزان اثرات جنسی این مکمل، تحقیقات بیشتری لازم است.

✴خلاصه:

تحقیقات نشان داده است که Tribulus terrestris ممکن است میل جنسی را در زنان و مردان مبتلا به کاهش میل جنسی بهبود بخشد. مطالعات نشان می دهد که این گیاه به عنوان یک درمان برای اختلال نعوظ، نتیجه های متفاوتی را نشان داده است و مصرف دوزهای بالاتر آن برای رفع این مشکل ،نتیجه بهتری داشته است.

🤔آیا تریبولوس عملکرد ورزشی را بهبود می بخشد؟

ورزشکاران  اغلب  مکمل های حاوی  ترتیبولوس برای  بهبود ترکیب عضلانی بدن یا افزایش عضله و  کاهش چربی  مصرف می کنند. ( ۱۳ ).

علت مصرف ممکن است تا حدی ناشی از شهرت گیاه به عنوان تشدید کننده تستوسترون باشد، اما تحقیقات نشان می دهد که این ادعا واقعیت ندارد!!!

در واقع، تحقیقات  بسیار محدود است که آیا این  گیاه ترکیب بدن یا عملکرد بدن را در افراد فعال و ورزشکاران بهبود می بخشد.

یک مطالعه به بررسی چگونگی تأثیر مواد مخدرTribulus terrestris بر عملکرد بازیکنان ورزشکار نخبه نخبه اشاره کرد.

مردان طی پنج هفته تمرینات نسبت به  وزن بدن خود ، مکمل را دریافت کردند. با این حال، در پایان مطالعه، تفاوتی در بهبود ترکیب قدرت یا ترکیب عضلانی بدن بین گروه دریافت کننده مکمل و  گروهی که پلاسبو(دارونما) دریافت کردند،نبود.

مطالعه دیگری نشان داد که هشت هفته مصرف این مکمل با یک برنامه ورزشی، تاثیری  بیش از یک  پلاسبو بر روی ترکیب بدن، قدرت و استقامت عضلانی نداشت.

متأسفانه هیچ تحقیقی در مورد اثرات Tribulus terrestris در ورزش زنان وجود ندارد.

با این حال، این احتمال وجود دارد که این مکمل ها نیز در این جمعیت بی اثر باشند.

✴خلاصه:

به نظر نمی رسد که Tribulus terrestris سبب  افزایش عضله، کاهش چربی و بهبود عملکرد ورزشی بدن شود در حقیقت عملکردی بیش از یک پلاسبو ندارد.

✴دیگر اثرات تریبولوس

علاوه بر اثرات  بهداشتی که قبلا مورد بحث قرار گرفته است، Tribulus terrestris ممکن است اثرات دیگری در بدن داشته باشد ازجمله :

  • تعادل سیال: این گیاه ممکن است به عنوان یک دیورتیک عمل کند و تولید ادرار را افزایش دهد ( ۱۶ ).
  • سیستم ایمنی: مصرف این مکمل سبب فعال شدن و افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود( در موش صحراییمورد بررسی قرار گرفتهاست )( ۱۷ ).
  • مغز: به عنوان بخشی از مکمل  Tribulus terrestris ممکن است اثرات ضد افسردگی داشته باشد(روی موش تحقیق شده است)   ۱۸ ).
  • التهاب: یک مطالعه در لوله آزمایش، اثرات ضد التهابی این مکمل را نشان داد ( ۱۹ ).
  • تسکین درد: دوزهای بالایی از این مکمل ممکن است باعث کاهش درد در موش ها شود ( ۲۰).
  • سرطان: تحقیقات لوله آزمایش نشان داد که ممکن است اثر ضد سرطان Tribulus terrestris ( ۲۱ ) داشته باشد.

با این حال، تقریبا تمام این اثرات در حیوانات یا لوله های آزمایش مورد مطالعه قرار گرفته اند و حتی این شواهد بسیار محدود است ( ۳ ).

تحقیق بسیار بیشتری در حیوانات و انسانها برای تعیین این که آیا Tribulus terrestris دارای این اثرات است مورد نیاز است.

✴خلاصه:

اگر چه بسیاری از افراد در مورد اثرات بهداشتی Tribulus terrestris فکر می کنند ، پشتیبانی بسیاری از این ادعاها بسیار محدود است. بسیاری از تحقیقات موجود روی حیوانات یا در لوله های آزمایشگاهی انجام شده است، نه روی انسانها.

✴دوز مصرف تریبولوس

محققان طیف وسیعی از دوزها را برای ارزیابی اثرات Tribulus terrestris استفاده کرده اند.

✅مطالعات انجام شده  در مورد اثربخشی موثر تریبولوس در  قند خون  را استفاده ۱۰۰۰ میلی گرم در روز را پیشنهاد کرده است.

✅در حالی که تحقیق در مورد افزایش میل جنسی، از دوزهای ۲۵۰-۱۵۵۰۰ میلی گرم در روز ( ۴ ، ۵ ) پیشنهاد کرده است.

✅در سایر مطالعات دوز مناسب را  نسبت به وزن بدن را تجویز می کند.

به عنوان مثال، در مطالعات متعدد از دوزهای ۴٫۵-۹ میلی گرم در پوند (۲۰-۲۰ میلی گرم در کیلوگرم) وزن بدن استفاده شده است.

بنابراین، اگر شما حدود ۱۵۵ پوند (۷۰ کیلوگرم) وزن داشتید، ممکن است یک دوز ۷۰۰-۱ ۴۰۰ میلی گرم در روز ( ۴ ) برای شما کافی باشد.

 

✴Saponins در Tribulus Terrestris

Saponins ترکیبات شیمیایی در Tribulus terrestris است و به نظر می رسد که نقش موثری در  مزایای تریبولوس را بر عهده دارد.

بسیاری از مکمل ها دوز را همراه با درصد ساپونین ها لیست می کنند که به مقدار مکمل ای که از این ترکیبات تشکیل شده است اشاره می کند.

مکملهای  معمولی تریبولوس ترستیسس ،حاوی ۴۵-۶۰٪ از ساپونین ها میباشد.

مهم این است که هرچه  درصد  ساپونین یک مکمل بیشتر باشد به این معنی است که باید  دوز پایین تری از آن مکمل را   استفاده کرد زیرا مکمل به اصلاح قوی تر است.

⚠️اثرات جانبی تریبولوس

طی مطالعات متعدد با استفاده از دوزهای مختلف این مکمل، اثرات جانبی کمی گزارش شده  و هیچ گونه نگرانی ایمنی ( ۱۲ ،۲۲ ) گزارش نشده است.

⚠️عوارض جانبی غیر معمول این مکمل عبارتند از :

❌کمردرد

❌درد معده

❌ریفلاکس

❌آسیب کلیوی( این مطالعه روی موش صحرایی انجام شده است )

❌یک مورد سمیت مرتبط با Tribulus terrestris ( این مورد برای یک مرد  جهت جلوگیری از سنگ کلیه ( ۲۳ ، ۲۴ ) را گزارش شده است)

⚠️اگر می خواهید از Tribulus terrestris استفاده کنید ، مطمئن شوید که دوز مناسب را استفاده می کنید و قبل از مصرف با پزشک‌خود مشورت کنید.

✴خلاصه:

بیشتر مطالعات گزارش کرده اند که Tribulus terrestris عوارض جانبی زیادی را ایجاد نمی کند. با این حال، درد معده ،ریفلاکس،کمر درد  از عوارض جانبی این مکمل هستند و شواهد محدود نشان دهنده خطر بالقوه سمیت آن است.

✴نکته آخر

✅با اینکه گیاه خارخاسک یا همان Tribulus terrestris دارای مزایای بالقوه سلامتی بسیاری است اما نتایج  بسیاری از این تحقیقات از مطالعه روی حیوانات بدست امده است.

✅ شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف تریبولوس در انسان ، می تواند کنترل قند خون و میزان کلسترول در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ را بهبود بخشد.

✅اگر چه تریبولوس تستوسترون را افزایش نمی دهد،  اما Tribulus terrestris ممکن است میل جنسی را در مردان و زنان را بهبود بخشد.

✅شواهد نشان‌می دهد مصرف تریبولوس ترکیب عضلانی و عملکرد ورزشی بدن را بهبود نمی بخشد.

⚠️با این که بیشتر تحقیقات نشان می دهد که این مکمل بی خطر است و عوارض جانبی جزئی را ایجاد می کند، اما گزارشاتی مبتنی بر اثر سمیت  این مکمل نیز ،وجود دارد.

۰✅همانطور که در هنگام مصرف تمام مکمل ها، باید از اثرات مثبت و متفی اگاه بود ،قبل از مصرف Tribulus terrestris نیز ، باید مزایای بالقوه و خطرات آن  را در نظر بگیرید .

 

✴مترجم:

سرکار خانم ساناز دشتی

(Visited 114 times, 1 visits today)

درباره ی داود طاوسی

مربی و تئورسین بدنسازی مشاور تغذیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *