سوالی دارید؟ پشتیبانی سایت در تلگرام

خانه / مکمل ها / کراتین مزایا & استفاده همزمان کراتین و کافئین چه عوارضی دارد

کراتین مزایا & استفاده همزمان کراتین و کافئین چه عوارضی دارد

🤔آیا کراتین به شما انرژی می دهد؟

کراتین مکملی حاوی اسید آمینه است که اغلب برای بدنسازان و در رژیم های غذایی برای کمک به ساخت عضلات بدون چربی و کاهش چربی بدن، مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی دیگر از مزایای Creatine که توسط ورزشکاران  ادعا می شود، افزایش سطح انرژی است. در برخی تحقیقات نیز این ادعا مورد قبول است.

🔰آشنایی با کراتین

کراتین در گوشت و ماهی یافت می شود.

Creatine در بدن توسط کبد، کلیه ها و پانکراس تولید می شود، سپس به کراتین فسفات یا فسفوکراتین تبدیل می شود و در عضلات ذخیره می شود تا به عنوان منبع انرژی استفاده شود.

کراتین  یک نوع منبع انرژی در بدن است، انرژی را از منبع مولکول های ذخیره سازی بزرگ به سلول هایی که نیاز به  انرژی دارند ، حمل می کند. انرژی از دست رفته بدن در اثر هر نوع فعالیت بدنی،  توسط کراتین تجدید می شود.

🔰کراتین وتقویت انرژی عمومی بدن

طی مطالعه ای که در شماره آوریل ۲۰۱۰ نشریه “تغذیه” منتشر شد، مشخص شد که آیا دوز کم Creatine تاثیری بر بهبود عملکرد عضلانی دارد یا خیر ؟

طی این تحقیق ، محققان به  ۲۰ کودک سالم را انتخاب کردند کخ به ۱۰کودک ۳ گرم Creatine ( به ازای هر کیلوگرم وزن) و به ۱۰ کودک دیگر  پلاسبو(دارونما)  را  روز انه به مدت ۶ هفته دادند.

پس از ۶ هفته  متوجه شدند که Creatine تفاوت معنی داری در ترکیب بدن و قدرت بدنی در این ۲۰ کودک ندارد، اما…

 گروهی که کراتین مصرف می کردند انرژی بیشتری داشتند و در بعضی از آزمایشات مقاوم به خستگی بودند.

🔰عملکرد ورزشی

تاثیر بهبود  عملکردی Creatine را می توان در تمرینات کوتاه مدت ورزشی که باسرعت و قدرت انجام می شوند، مانند sprint و وزنه برداری، با استفاده از مکمل های Creatine نشان داد.

این نتایج در مطالعه والیبال زنان کالج ملی در دانشگاه دولتی شمالی نشان داده شده است که در سال ۲۰۰۳ در مجله “The Sport Journal” منتشر شد.

در طی دوره های کوتاه مدت شدید ورزشی، فسفوکراتین برای کمک به بهبود سطوح آدنوزین تری فسفات یا ATP، منبع اصلی انرژی مورد استفاده توسط عضلات بدن است.

🔰 کراتین و انرژی مغز

طبق برخی تحقیقات اعلام شده Creatine عاملی برای تقویت حافظه و هوش است.

محققان استرالیا نتایج اکتشافی را در نشریه “مقالات انجمن سلطنتی” در اکتبر ۲۰۰۳ منتشر کردند که نشان داد :

کراتین مقدار انرژی موجود در مغز را برای وظایف محاسباتی و بهبود توانایی ذهنی افزایش می دهد.

مطالعه مشابهی در مجله “Neuroscience Research” آوریل ۲۰۰۲ نشان داد که:

مصرف ۸ گرم Creatine روزانه به مدت پنج روز باعث کاهش خستگی ذهنی در افرادی که به طور مرتب محاسبه ریاضی ساده انجام دادند ، شده است.

🔰عوارض کراتین

شایعترین عارضه جانبی با مکمل های Creatine ، افزایش التهاب و افزایش وزن است.

سایر عوارض جانبی بالقوه شامل :

❌سرگیجه

❌ناراحتی معده

❌اسهال

❌فشار خون بالا

❌اختلال عملکرد کبدی

❌ آسیب کلیه

است.

اگر  کمتر از ۵ گرم در روز را تا شش ماه دریافت کنید، احتمال این که این واکنش های منفی را تجربه کنید کمتر است.

⚠️ توجه داشته باشید که کافئین ممکن است توانایی بدن شما برای استفاده از کراتین را مهار کند و ترکیب کراتین و کافئین ممکن است خطر کم شدن آب بدن را افزایش دهد.

 

اگر قصد دارید که یک رژیم منظم Creatine را مصرف کنید، قبل از آن با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین میتوانید مقالات زیر را در مورد کراتین  مطالعه کنید

مقاله جامع علمی در مورد کراتین 

مصرف کراتین برای جوانان 

منابع و منابع

درباره ی داود طاوسی

مربی و تئورسین بدنسازی مشاور تغذیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *