سوالی دارید؟ پشتیبانی سایت در تلگرام

خانه / مقالات / چرا بعد از رژیم چاق میشویم ؟ راه های جلوگیری از چاقی بعد از رژیم

چرا بعد از رژیم چاق میشویم ؟ راه های جلوگیری از چاقی بعد از رژیم

بازدیدها: 26

چاقی مضاعف 

چرا بعد از رژیم چاق میشویم ؟ راه های جلوگیری از چاقی بعد از رژیم

وقتی که حرف از رژیم های لاغری و تناسب اندام میشه دو روی سکه رو باید در نظر داشته باشیم، وزن کم کردن بخش ساده و آسون کار هست، بخش مهم و سخت نگه داشتن رژیم و وزنتون در حالت ایده آل هست!

به گفته محققان در دانشگاه پنسیلوانیا، ۶۵ درصد از افراد رژیمی در کمتر از سه سال به عادتها و وزن قبل از رژیم خود برمیگردند

 

کاهش وزن ناشی از کاهش توده بدون چربی ، نه تنها سوخت و ساز بدن کاهش می یابد ، بلکه منجر به خوردن بیشتر نیز می شود!

این تاثیر در افرادی که وزن نرمالی دارند ، ولی می خواهند وزن خود را کاهش دهند ، بیشتر اتفاق می افتد ، در نتیجه توده بدون چربی آنان کاهش می یابد ؛ در حقیقت این روند باعث افزایش مضاعف چربی پس از رژیم غذایی می شود .

چرا دوباره چاق میشویم؟

 

زمانی که میزان هورمونهای سروتونین ، تیروکسین و تستوسترون بدن ما تنظیم نباشد ، هر نوع رژیمی با شکست مواجه می گردد ، و بعد از تمام شدن دوره رژیم ، دوباره بدن شروع به چربی سازی و چاقی می نماید و حتی خیلی مواقع چاق تر از قبل می گردد ،

زیرا اگر هورمون سروتونین پایین باشد ، شخص اشتهای کاذب خواهد داشت و به ریزه خواری روی می آورد . اگر رژیم های سختی هم بگیرد ، بعد از رژیم و لاغری چون تمایل شدید به خوردن وجود دارد، از شدت ضعف و بی حالی شروع به خوردن و چاقی دوباره می گردد.

یا اگر میزان هورمون تیروکسین پایین باشد، میزان سوخت و ساز پایین خواهد بود و در نتیجه بدن تمایل به چاقی خواهد داشت.

همچنین اگر میزان تستوسترون خون پایین باشد ، بدن توده های چربی در بدن خواهد ساخت و ارگانیسم قادر نخواهد بود استخوانبدی و عضله بندی درستی داشته باشد.

بنابراین در رژیم های غذایی درست ، به هیچ عنوان گرسنگی داده نمی شود ، بلکه سبک تغذیه تغییر داده می شود ، به همراه مکمل های غذایی خاص که بتواند کمبودهای بدن را از بین برده و مواد پیش ساز هورمونهای ذکر شده در بالا را تنظیم نماید.

 

اما چه موقع می توان از این اضافه شدن توده چربی پس از کاهش وزن جلوگیری نمود؟

بهترین شیوه برای حفظ توده بدون چربی ، تمرین جسمانی و برنامه غذایی علمی به همراه مکمل های غذایی طبیعی می باشد تا کمبودهای بدن جبران شده و مواد پیش نیاز هورمونها تامین گردد ، تا از بروز چاقی مضاعف پیشگیری شود .

با سبک درست تغذیه و تأمین مواد مورد نیاز وجود ، بدن به وزن ایده ال خود می رسد و بدن در کنار دریافت مواد مورد نیاز خویش ، کمبودهای خود را جبران کرده و تمامی سموم ، چربی اضافی و غیره را از بین می برد.

مقادیر توده بدون چربی ، قبل و پس از کاهش وزن ، ملاک خوبی برای پیش بینی چاقی بعد رژیم می باشد.

امروزه در مراکز تغذیه ، دستگاههایی وجود دارند که می توان از طریق آنها میزان چربی اضافی بدن را اندازه گیری کرد تا با رژیم های غیر علمی و غیر اصولی مانع از حذف بافت عضلات ، تراکم استخوان ، چربی های مفید و مورد نیاز بدن شد .

مقاله برگرفته از ژورنال AJCN در سال ۲۰۱۱ در واشنگتن انجام گرفته است و هدف آن بررسی ترکیب بدن پس از وزن گیری و نسبت رشد توده چربی و توده عضلانی در طی این افزایش وزن مجدد می باشد.

همچنین این مطالعه به مقایسه ترکیب بدن پس از وزن گیری مجدد با ترکیب اولیه بدن می پردازد.
در این مطالعه ۷۸ زن یائسه به طور تصادفی انتخاب شده و ترکیب بدن، میزان توده چربی و توده عضلانی در آنها اندازه گیری و ثبت شد. طی یک دوره این زنان وزن خود را با روش های مشخص کم کردند و ترکیب بدن آنها بررسی شد. سپس بلافاصله ۶ و ۱۲ ماه بعد از افزایش وزن، مجددا ترکیب بدن آنها مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج این مطالعه نشان داد که همه توده بدن و متغیرهای ترکیب بدن بلافاصله پس از کاهش وزن کمتر از میزان اولیه بودند که بافت چربی نسبت به توده عضلانی کاهش بیشتری داشت. اما پس از افزایش وزن، در زنانی که بیش از ۲ کیلوگرم افزایش وزن داشتند، نسبت توده عضلانی به توده چربی کم شد یعنی در طی این افزایش وزن توده چربی نسبت به توده عضلانی رشد بیشتری داشت.

به طور خاص، به ازای هر ۱ کیلوگرم کاهش وزن اولیه، ۲۶۰ گرم بافت عضلانی از دست رفته بود که با افزایش همان ۱ کیلوگرم پس از کاهش وزن تنها ۱۲۰ گرم توده عضلانی تولید شده بود یعنی توده چربی در افزایش مجدد وزن بیش از میان افزایش بافت عضلانی خواهد بود.

اگرچه تمام زنان یائسه ای که وزن کم می کنند پس از ۱ سال دوباره دچار افزایش وزن نمی شوند، اما با اضافه وزن مجدد میزان توده چربی نسبت به توده عضلانی رشد بیشتری خواهد داشت.

در تحقیقی دیگر سایت “اشپیگل” آلمان  به نقل از “هانس هاونر” از کلینیک تغذیه وابسته به دانشگاه فناوری مونیخ “السه کرونر فریسینیوس” گفت، از نظر پزشکی، میانگین مصرف کالری پس از هر رژیم غذایی کاهش می یابد.

علت آن است که بدن مقدار کمی هرمون تیروئید ترشح می کند که این ماده تعیین کننده مقدار مصرف انرژی در بدن است.
وی افزود، همچنین میانگین فشار خون کاهش یافته و هرمون “لپتین” که مسئول تنظیم مصرف انرژی و اشتها است، کمتر ترشح می شود که به افزایش مصرف غذا در انسان منتهی خواهد شد.
هاونر خاطر نشان ساخت، میانگین مصرف انرژی در اشخاصی که رژیم می گیرند، کاهش می باید چه اینکه رژیم فقط باعث کاهش چربی نمی شود بلکه بخشی از عضلات که مصرف کننده انرژی بدن است، آب می شود.

نکته عملی:

نتایج این بررسی نشان داد که حفظ وزن پس از یک دوره کاهش وزن بسیار مهم است و از این رو توصیه می شود هدف اصلی خود را تغییر عادات غذایی غلط و داشتن سبک زندگی سالم قرار دهید تا بعد از پایان دوره کاهش وزن نیز بتوانید وزن سلامت خود را حفظ کنید.

 

توجه

مقاله فوق تهیه و ترجمه شده از به روز ترین منابع علمی میباشد

در صورتی که به  پاسخ سوال خود را در این مقاله دست نیافتید

میتوانید از طریق کامنت زیر پست  سوال خود را برای ما مطرح کنید، در سریعترین زمان ممکن تیم بادی پرشیا پاسخ شما را بر اساس اخرین یافته های علمی قرار میدهد

۱+

 

(Visited 29 times, 1 visits today)

درباره ی داود طاوسی

مربی و تئورسین بدنسازی مشاور تغذیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *