سوالی دارید؟ پشتیبانی سایت در تلگرام

خانه / بیوشیمی ورزش / کروميوم چیست؟ این ماده معدنی برای چه ورزشکارانی مناسب است؟ کرومیوم چه تاثیری روی انسولین دارد؟

کروميوم چیست؟ این ماده معدنی برای چه ورزشکارانی مناسب است؟ کرومیوم چه تاثیری روی انسولین دارد؟

بازدیدها: 36

کرومیوم

 

شاید بارها شنیده اید که  کروميوم  نقش موثری در کاهش وزن و جلوگیری از ديابت دارد. در این پست قصد دارم دلايل علمی این ادعا را برای شما توضیح دهم.

یکی از بزرگترین مشکلی که افراد چاق و دیابتی با آن رو به رو هستند عدم عملکرد صحیح هورمون انسولین و گیرنده های آن در سطح سلول می باشد. انسولین با تاثیری که روی انتقال دهنده های گلوکز به داخل سلول دارد، روی هموستاز گلوکز پلاسما به شدت تاثیر می گذارد.

مهمترین عمل  کروميوم  در بهبود عملکرد انسولین است. به عبارت دیگر کرومیوم اثر انسولين روی متابولیسم درشت مغذی ها را افزایش می دهد، در نتیجه این مواد راحت تر به داخل سلول وارد می شوند.

همچین گزارش شده است کروميم می تواند در طولانی مدت تعداد گیرنده های انسولین را در غشاي سلول افريش دهد.

در برخی از افراد که میزان کرومیوم پایین است، افزایش قند خون مشاهده شده است و وقوع دیابت نوع ۲ افزایش می یابد. ورزشکارانی که میزان کالری دریافتی را خیلی کاهش می دهند باید حتما از مکمل های کرومیوم استفاده کنند.

نکته دیگر این است که جذب کرومیوم بسیار پایین است و اگر این ماده معدنی را بسیار زیاد مصرف کنیم، روی جذب مواد معدنی دیگر مثل آهن و روی ( Zinc ) تاثیر منفی می گذارد.

بنابراین توصیه می کنم روزانه از مواد غذایی سرشار از  این ماده معدنی مثل قارچ، پنیر، تخم مرغ، غلات، بروکلي، شکلات تلخ و …. استفاده کنید و در صورت نیاز با تجویز پزشک از مکمل کرومیوم پيکولينات در دوز مشخص و مناسب استفاده کنید.

موفق و تندرست باشید
مهدی روستایی
دکترای تخصصی بیوشیمی و متابولیسم ورزشی
👇👇👇👇
@LotusFitClub

(Visited 29 times, 1 visits today)

درباره ی داود طاوسی

مربی و تئورسین بدنسازی مشاور تغذیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *