سوالی دارید؟ پشتیبانی سایت در تلگرام

خانه / تندرستی / تناسب اندام / انواع چاقی بر اساس محل تجمع چربی ها و را های درمان چاقی

انواع چاقی بر اساس محل تجمع چربی ها و را های درمان چاقی

بازدیدها: 185

انواع  چاقی بر اساس محل تجمع چربی ها  و راه های درمان آن

در این نوشتار درباره انواع چاقی موضعی و راه های خلاصی از شر آن ها بحث می شود. همه‌ی ما شنیده‌ایم که تحرک بیش‌تر و خوراک کم‌تر برای کاهش وزن مفید است. اما وقتی تمام اطلاعات لازم را درباره‌ی نوع بدن‌تان و نحوه‌ی چاقی و لاغری این بدن به‌دست بیاورید، آمادگی بهتری دارید تا به‌طور موثر وزن کم کنید و آن را حفظ کنید.

هر گونه چاقی عموما یک خطر است، اما نحوه‌ی توزیع چربی در بدن می‌تواند درباره‌ی خطرات خاص سلامتی شما چیزهایی بیش‌تری بگوید. الگوی توزیع چربی “آندروئید” به این علت این نام را گرفته‌است که در مردان بیش‌تر از زنان مشاهده می‌شود (در یونان باستان ‘آندر’ به معنی مرد و ‘ئید’ پسوند شباهت است، م.). شاید شنیده‌باشید که این نوع بدن با عنوان بدن سیبی توصیف می‌شود، حالتی که دور کمر بیش‌تر از دور باسن است.

تجمع چربی  ژنوئید بیش‌تر در زنان شایع است. این چیزی است که بسیاری از آدم‌ها آن را بدن گلابی شکل می‌نامند. در این الگوی توزیع چربی، دور باسن بیش‌تر از دور کمر است. البته کمی اختلاف بین دور کمر و دور باسن طبیعی است؛ بزرگی نسبت این دو مهم است. برای محاسبه‌ی الگوی توزیع چربی در بدن‌تان، دور کمرتان را به دور باسن تقسیم کنید. نسبت کم‌تر از ۰.۷۵ نشان‌دهنده‌ی الگوی ژنوئید است، در حالی که عدد ۰.۸۵ یا بالاتر از آن نشان‌دهنده‌ی الگوی آندروئید است.

نسبت بالای ۱ برای مردان و بالای ۰.۸ برای زنان نشان‌دهنده‌ی خطر بسیار زیاد فشار خون بالا، دیابت نوع ۲، بیماری قلبی، نقرس، و سکته است. حتی کمی چاقی در دسته‌ی آندروئید خطر زیادی به همراه دارد.

انواع خاص چاقی موضعی آندروئیدی :

از انواع تجمع چربی آندروئیدی، برخی گونه‌های آن که در ادامه آمده اند می‌تواند نشان‌دهنده‌ی عوارض خاص باشند.

۱. چاقی کامل بالاتنه:

 اغلب اوقات این فقط به این معنی است که فرد بیش از حد می‌خورد و به اندازه‌ی کافی ورزش نمی‌کند. اگر هیچ‌یک از این‌ها برای کاهش وزن کمک‌تان نکرد، شاید وقت آن باشد که به پزشک مراجعه کنید.

۲. چاقی در مرکز شکم (زیر شکم) :

این معمولا ناشی از افزایش ناگهانی هورمون استرس، یعنی کورتیزول، و افسردگی و اضطراب است. ورزش و شیوه‌های تسکین استرس می‌تواند مفید باشد.

۳. چاقی پایین‌تنه:

 برای زنانی که تجمع چربیشان  از این الگو تبعیت می‌کند، ضروری است که تمرین‌های استقامتی پایین‌تنه را انجام دهند. برای اطمینان از حذف چربی به‌طور موثر، ورزش قلبی عروقی مهم است.

۴. چاقی ورم شکم:

 این می‌تواند ناشی از مصرف بیش از حد الکل یا مشکلات تنفسی باشد.

 

انواع خاص چاقی موضعی ژنوئیدی :

دو نوع خطرناک تجمع چربی  ژنوئیدی که نشان دهنده ی عوارض خاص هستند در ادامه آمده اند:

۵. چاقی پایین‌تنه که ران‌ها را نیز در بر می‌گیرد:

 این چاقی‌اغلب در کسانی وجود دارد که باردار هستند. این چاقی بعد از بارداری به مرور از بین می رود.

۶. شکم بزرگ و برآمده با چربی در انتهای کمر:

 این نوع بدن مانند شماره ۱، اغلب ناشی از عدم تحرک است. برای این نوع بدن، به‌طور ویژه مهم است که سطح قند خون را ثابت نگه دارید. مدت طولانی را بدون خوراک سپری نکنید، و در وعده‌های کوچک و مکرر بخورید.

اساسا، هر چه درباره‌ی الگوی توزیع چربی بیش‌تر بدانید، آسان‌تر می‌توانید برنامه‌ی ورزش‌تان را برای کاهش وزن اصلاح کنید. البته، مهم است که با یک پزشک صحبت کنید تا مطمئن شوید علت‌چاقی به هم خوردن توازن هورمونی یا عوامل ژنتیکی دیگر نیست

(Visited 214 times, 1 visits today)

درباره ی داود طاوسی

مربی و تئورسین بدنسازی مشاور تغذیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *