سوالی دارید؟ پشتیبانی سایت در تلگرام

خانه / مقالات / زمانبندی اصولی و مدیریت شده مکمل ها

زمانبندی اصولی و مدیریت شده مکمل ها

بازدیدها: 14

یه سوال مهم که برای همه شما اهمیت داره ؟؟؟؟

 

این مکمل و کی بخورم، اون مکمل و کی بخورم ؟

زمانبندی اصولی و مدیریت شده مکمل ها

 

در اینکه برای دستیابی به سازگاری های بهینه ناشی از تمرین و ریکاوری، مکمل های ورزشی خیلی می تونن کمک کنن، اصلا شکی نیست. اما برای اثربخشی ایده ال مکمل ها، به مسائل مختلفی باید توجه کنید که یکی از انها زمانبندی مصرف مکمل هاست.

بنابراین در نظر داشته باشید برای رسیدن به اوج عملکرد، شما باید دانش خود را نسبت به دوز و زمان مصرف پروتئین‌ها و اسیدهای امینه افزایش بدید؛
به نظر من مهمترین نکته در زمانبندی مکمل ها، توجه به فاز تمرینی ورزشکاره. مثلا در فصل افزایش قدرت نیایم سرخود مکمل هایی رو مصرف کنیم که هیچ ربطی به تعامل سیستم عصبی عضلانی نداشته باشه و غیره.😩😩😩😩😩

البته مسائل دیگه ایه هم مثل جنسیت، سبک زندگی و … مهمه که بحثشون مفصله. اما اگه بخوام یکم تخصصی تر حرف بزنم قبل از اینکه مکملی و به یه ورزشکار تجویز کنید، ۵ فاکتور و درنظر بگیرد.

۱. آستانه لوسین: ازنقطه‌نظر تئوری، آستانه لوسین حداقل دوز لازم برای لوسینه که افزایش سنتز پروتئین را تحریک می‌کنه. یعنی برای هر اسید امینه ای چه دوزی بهترین آستانه جذب و داره

 

۲.نقطه اشباع: ازنقطه‌نظر تئوری، دوز مصرفی بهینه اسیدهای آمینه برای مثال لوسین، که برای تحریک حداکثر سنتز پروتئین لازم و ضروری است (رسیدن به اوج تحریک سنتز پروتئین) ۳.محدوده فلات: زمانی که مصرف بیش‌ازحد یک اسیدهای آمینه تأثیر مضاعفی روی سنتز پروتئین عضلانی نداره. به‌عبارتی‌دیگر پاسخ وابسته به مقداری برای اسیدهای آمینه به‌منظور افزایش سنتز پروتئین عضلانی وجود دارد و مفهوم هر چه بیشتر، بهتر برای اسیدهای آمینه صدق نمی‌کند.

 

۴.پروتئین پالسینگ: مسئله مهمیه که در پست جداگانه راجع بهش حرف میزنم.

۵. حساسیت آنابولیکی: در پست های قبل راجع بهش صحبت کردم.
پس خواهشا مشت مشت و بدون دانش، مکمل نخورید.

راجع به اصول زمانبندی مصرف مکمل ها صحبت کردم. اینکه ما نباید سرخود هر مکملی و با دوزهای سلیقه ای مصرف کنیم. یکی از مهمترین فاکتورها که روی جذب حداکثری اسیدهای امینه تاثیر داره، بحث پروتئین پالسینگ یا افزایش تعداد وعده مصرف پروتئینه… با این کار شما همیشه میتونید در طول روز از جذب حداکثری اسیدهای آمینه استفاده کنید. یه مثال میزنم این موضوع روشن تر بشه.

 

تصور کنید یک ورزشکار در روز ۲۰۰ گرم پروتیین نیاز داره. این ورزشکار میتونه در ۴ وعده ۵۰ گرم پروتیین بخوره. یا میتونه در ۷ وعده تقریبا ۳۰ گرم پروتیین بخوره…..
کدوم روش بهتره …..؟؟؟؟ نگاه کنید طبق اصل نقطه اشباع جذب اسیدهای امینه، بدن ما در یک لحظه مشخص تقریبا میتونه بین ۲۰ تا ۳۰ گرم پروتیین جذب کنه. اگر بیاید در یک وعده ۵۰ گرم پروتیین بخورید، پس ۱۰۰% نمیتونید هر ۵۰ گرم و جذب کنید. پس با روش پروتیین پالسینگ میتونید با افزایش تعداد وعده مصرفی پروتیین، به جذب حداکثریه پروتیین کمک کنید…. حالا اینکه چه مقدار پروتیین و از غذا تامین کنید و اینکه چه مقدار و از مکمل، و در چه وعده هایی بهتره از کدوم منبع استفاده کنیم، کاملا بحث تخصصیه که خیلی مسائل روش تاثیر میذارن ….. همیشه میگم، افزایش آگاهی = جامعه ای سالم تر.

 

موفق و تندرست باشید
مهدی روستائی

 

(Visited 12 times, 1 visits today)

درباره ی داود طاوسی

مربی و تئورسین بدنسازی مشاور تغذیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *