سوالی دارید؟ پشتیبانی سایت در تلگرام

خانه / بیوشیمی ورزش / چه نوع انقباضي بیشترین هايپرتروفي را در عضلات شما ايجاد می کند

چه نوع انقباضي بیشترین هايپرتروفي را در عضلات شما ايجاد می کند

بازدیدها: 97

دانش هايپرتروفي

چه نوع انقباضي بیشترین هايپرتروفي را در عضلات شما ايجاد می کند ….!

 

به طور کلی ما سه نوع انقباض اسنتريک، کانسنتريک و ايزومتريک داریم. سوالی که مطرح می شود این است کدام نوع انقباض بیشترین هايپرتروفي را ايجاد می کند.

از نظر مکانیکی، حرکات اسنتریک پاسخ آنابولیکی بیشتری تولید می‌کنند. قدرت اسنتریک ۲۰% تا ۵۰% بیشتر از قدرت کانسنتریک بوده و شما می توانید وزنه‌ سنگین تری را در طول مرحله اسنتریک (مرحله طویل شدن یا بازشدن عضله) جا به جا کنید. علاوه براین، نیروهای تولید شده در طول تمرین اسنتریک ۴۵% بالاتر از نیروهای تولید شده در طول تمرین کانسنتریک و تقریباً دوبرابر نیروی انقباض های ایزومتریک است.

انقباض مکانیکی بیشتر برای هرتارعضلانی فعال، تصور می‌شود به خاطر معکوس شدن فراخوانی اصل اندازه است که بیان می‌کند در انقباض اسنتریک به شکل انتخابی تارهای تند انقباض نسبت به تارهای کندانقباض در اولویت قرار دارند. به عنوان مثال نتايج EMG نشان داد که در عضلات همسترینگ در مرحله انقباض اسنتریک (برونگرا) به طور انتخابی تعداد بیشتری از واحدهای حرکتی که پیش از این در مرحله انقباض کانسنتریک ( درونگرا ) غیر فعال بودند، بکار گرفته شده اند.

تصور می‌شود مزایای هایپرتروفی حرکت اسنتریک مربوط به آسیب عضله می باشد. اگرچه حرکات ایزومتریک و کانسنتریک نیز می‌توانند به آسیب عضله منجر شوند، اما میزان آسیب در طول حرکات اسنتریک بیشتر است زیرا برای اجرای حرکت در مرحله اسنتریک به نیرو بیشتری نیاز بوده و تارهایی که کمتر فعال بودند، با افزایش مدت زمان اجرای حرکت و افزایش وزنه، بیشتر درمعرض پارگی و ریز آسیب قرار می گیرند.

 

طبق گفته های بالا می توان نتیجه گیری کرد که استفاده از انقباض اسنتريک در فاز هايپرتروفي به افزایش حجم عضلانی شما بسیار کمک خواهد کرد.

موفق و تندرست باشید
مهدی روستایی
دکتری تخصصی بیوشیمی ورزشی

 

(Visited 117 times, 1 visits today)

درباره ی داود طاوسی

مربی و تئورسین بدنسازی مشاور تغذیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *