سوالی دارید؟ پشتیبانی سایت در تلگرام

خانه / بیوشیمی ورزش / آب چغندر یا Beet root منبع طبیعی بالقوه ی نیترات های غذایی نیروزا

آب چغندر یا Beet root منبع طبیعی بالقوه ی نیترات های غذایی نیروزا

اب چغندر در بدنسازی

 

 

آب چغندر یا همان Beet root به عنوان منبع طبیعی بالقوه ی نیترات های غذایی نیروزاتبلیغ شده است که هر ۱۰۰ گرم آن نزدیک به ۳۰۰ میلی گرم نیترات دارد

پس از مصرف نیترات های غذایی از چغندر، آنها در بدن به نیتریک اکساید تبدیل می شوند. نیتریک اکساید به عنوان یک گشادکننده عروق به خدمت گرفته می شود و با افزایش قطر عروق، متابولیت ها، هورمون ها و سایر مواد بهتر در بدن جا به جا می شود. بدین وسیله هزینه اکسیژن تمرین را کاهش می دهدو تمرینات هوازی برای ورزشکاران با کیفیت بالاتری اجرا می شود.

تاثیرات فیزیولوژیکی چغندر ۳۰ دقیقه پس از مصرف، شروع به رسیدن به اوج فعالیت می کند که بعد از ۹۰ دقیقه به اوج خود می رسد. و نزدیک به ۶ ساعت در حد بالا باقی می ماند. تمام مزایای عملکردی و سلامتی ممکن است برای ورزشکاران، تا ۲ هفته پس از مصرف ادامه خواهد داشت

ولی بیاید نگاه ریز تر و دقیق تری به سدیم سیترات و افزایش دهنده های نیتیریک اکساید داشته باشیم

 

نیتریک اکساید ( NO ) مولکولی است که در فرآیندهای عروقی، انقباضی، سوخت و سازی و فیزیولوژیکی بدن شرکت می کند. NO هم از طریق فرآیندهای درون زا ( اندوژنز ) و هم اگزوژنز می تواند در بدن ساخته شود. در فرایند اندوژنز دو مسیر احتمالی برای ساخت NO تاکنون شناسایی شده به نام های مسیر آنزیمی یا مسیر وابسته به NOS و مسیر غیرآنزیمی یا مسیر مستقل از NOS . اولین مسیر شامل اکسیداسیون ال آرژنین به NO است که از طریق آنزیم نیتریک اکساید سنتاز ( NOS ) ساخته می شود. دومین مسیر، یک مسیر غیر آنزیمی است که مستقل از آنزیم NOS عمل می کند و شامل تبدیل نیترات غیر آلی به NO از طریق مسیر نیترات – نیتریت – نیتریک اکساید می باشد. این نکته را باید متذکر شد که سیستم ال-آرژنین – NOS در بازیافت نیترات و نیتریت برای بهره برداری از مسیر نیترات – نیتریت – نیتریک اکساید کمک می کند و این به این معناست که این دو مسیر می توانند در بعضی شرایط استثنایی به یکدیگر کمک کنند.

فرآیندهای مستقل از NOS به صورت اگزوژنز و از طریق مصرف مستقیم نیترات در رژیم غذایی و متعاقب آن تولید NO صورت می گیرد. در واقع اعتقاد بر این است که اثرات بیولوژیکی نیترات در رژیم غذایی از طریق تبدیل آن به NO اعمال می شود. بعد از خوردن غذاهای حاوی نیترات، نیترات به سرعت از قسمت فوقانی روده کوچک جذب می شود و حدود ۱ تا ۲ ساعت طول می کشد تا در پلاسما به اوج غلظت خود برسد.

حدود ۲۵% از نیترات مصرف شده از طریق رژیم غذایی توسط غدد بزاقی و در حفره دهان طی فرآیندهای متابولیکی به نیتریت تبدیل می شود و جذب پلاسما می شود. بخش باقیمانده نیترات وارد معده شده و از طریق گردش خون سیستمیک به بافت های بدن منتقل می شود و در آنجا ابتدا به نیترات و سرانجام به نیتریک اکساید تبدیل می شود. این مسیر اهمیت بالایی برای تولید NO در شرایط هیپوکسی دارد.

بار دیگر یادآوری کنم … NO یعنی نیتریک اکساید

سبزیجات برگ سبز منبع غذایی اصلی برای نیترات به حساب می آیند. به خصوص آن قسمت از گیاه که در معرض نور کم آفتاب قرار دارد مانند ریشه گیاهان که از مقادیر بالایی نیتران در مقایسه با برگ و ساقه گیاهان برخوردار است. در میان سبزیجات و ریشه هایی که مقادیر بالای نیترات ( بیش از ۱۰۰۰ میلی گرم در کیلوگرم ) برخوردار هستند می توان به اسفناج، کاهو، تربچه و چغندر نام برد.

مطالعات بسیاری اثرات سودمند مصرف نیترات روی کاهش فشار خون، مهار تجمع پلاکتی، حفاظت از آسیب ایسکمی و بهبود اختلال عملکردی اندوتلیالی تایید شده است. به طور کلی دلایلی که از اثرات ارگوژنیک نیترات حمایت می کنند بر اساس چند حقیقت بنا شده است:

اولا، NO و نیتریت از محصولات نیترات به شمار می آیند که هر دوی آنها رگ گشای نیرومندی به حساب می آیند و به افزایش گردش خون کمک می کنند. از این رو اکسیژن به عضلات راحت تر انتقال می یابد.

دوما، خوردن نیترات از طریق رژیم غذایی به افزایش نیتریت پلاسما منجر می شود که به عنوان یک مخزن برای مسیر نیترات – نیتریت – نیتریک اکساید عمل می کند و مسیرهای سیگنالی هیپوکسی ناشی از اتساع عروق را تنظیم می کند.

سوما، وضعیت های هیپوکسی و اسیدی که حین فعالیت ورزشی شدید مشاهده می شود به تبدیل نیتریت به NO کمک می کند و تاثیر فیزیولوژیکی بالقوه ای روی اداره نیتریت اگزوژن دارد. در نهایت، اثرات سودمند نیترات – نیتریت – نیتریک اکساید روی جریان خون عضلات و کارایی انقباضی و میتوکندریایی ممکن است در پاسخ به ورزش، همودینا

میک و سوخت و ساز عضلات را تغییر دهد.

مکانیزم بالقوه برای اثرات ارگوژنیک مکل های نیتراتی

یکی از برجسته ترین و با اعتبارترین گزارشات از تاثیر نیروزایی مکمل های نیتراتی کاهش انرژی مصرفی حین فعالیت ورزشی است ( افزایش کارایی ورزش ). مکانیزم دقیق اثرات ارگوژنیک نیترات به طور کامل مشخص نشده است ولی به طور کلی می توان ۳ مکانیزم برای اثرات ارگوژنیکی نیترات مطرح کرد:

۱)افزایش کارایی انقباض عضله
۲)افزایش کارایی میتوکندریایی
۳)بهبود کنترل عروقی و جریان خون

شکل فوق شکل زیبایی از مرحله مصرف نیترات تا افزایش عملکرد ورزشی می باشد

بعد از مصرف مواد غذایی حاوی نیترات نظیر چغندر ATP turnover کاهش می یابد که نشان دهنده این است که کاهش هیدرولیز ATP از فسفوریلاسیون اکسیداتیو و تجزیه Pcr می باشد. ولی میزان ATP turnover از مسیر گلیکولیز بدون تغییر می ماند. به همین دلیل پیشنهاد شده است مکانیزم ممکن برای کاهش هزینه ATP بعد از مصرف مکمل نیتراتی شاید بر اثر تاثیر نیترات روی فیلامنت های انقباضی ( اکتومیوزین ATPase ) یا کلسیم ( Ca – ATPase ) باشد.

برای اثبات نظریه بالا هرناندز و همکارانش نشان دادند مصرف اگزوژنیک نیترات به افزایش تولید نیرو در تارهای تند انقباض منجر می شود و روی تارهای کند انقباض هیچ اثری نمی گذارد.

به هیچ عنوان مشخص نشده است که آیا این عدم تغییرات فیزیولوژیکی در تارهای کند انقباض بعد از مصرف نیترات به پایین بودن آستانه تارهای تندانقباض به نیترات است یا نه؟ به این دلیل که تارهای کندانقباض از مقادیر پایه بالاتری از نیترات نسبت به تارهای تند انقباض برخوردار هستند.

به عبارتی دیگر مقادیر نیترات در تارهای کند انقباض به مراتب بیشتر از تارهای تند انقباض است. بنابراین از آستانه بالاتری نیز برخوردار است

بهبود کارایی میتوکندریایی بعد از مصرف مکمل نیتراتی با کاهش نشت پروتون در سراسر غشای داخلی میتوکندری نسبت داده شده است که این کار توسط تنظیم کاهش انتقال دهنده نوکلئوتید آدنین و پروتئین های UCP-3 انجام می شود. به خصوص انتقال دهنده نوکلئوتید آدنین تبدیل ATP به ADP از طریق غشای داخلی میتوکندریایی و سیتوپلاسم را کاتالیز می کند. دو سوم هدایت پروتون های پایه میتوکندریایی توسط این حامل منتقل می شود.

برخی از مطالعات نشان داده اند که افزایش NO به رگ گشایی و جا به جایی بهتر اکسیژن منجر می شود. جالب توجه است که اثرات نیترات ناشی از مصرف مکمل چغندر روی عروق خونی تارهای تند انقباض کاملا مشهود است.

با توجه به مباحثی که گفته شد اکنون شما می دانید برای چی و با چه هدفی ورزشکاران باید از مکمل های حاوی نیترات مثل آب چغندر استفاده کنند

نکته مهم این است که شما به راحتی می توانید این مکمل را در خانه خود درست کنید

شما برای به دست آوردن ۵۰۰ میلی لیتر از این مکمل، به ۸ چغندر کوچک و يا ۴ چغندر بزرگ نیاز دارید

چغندرها را ابتدا تمیز کنید و به چند قسمت برش بزنید و آنها را در دستگاه آبمیوه گیری بیندازید

سپس میل کنید

بهترین زمان برای مصرف ۱ تا ۲ ساعت قبل از شروع فعالیت ورزشی است

ولی من شخصا توصیه می کنم در سالاد خود نیز از تکه های چغندر استفاده کنید و آب آن را در دو وعده یکی میان وعده صبح و دیگری ۱ تا ۲ ساعت قبل از شروع فعالیت ورزشی مصرف کنید.

اگر خواستید قبل از ورزش مصرف کنید به هیچ عنوان در داخل آب آن شکر نریزید چون عملکرد ورزشی شما را آسیب میزند

امیدوارم توانسته باشم این مکمل را به طور کامل توضیح بدم

 

Bodypersiair

برنامه تمرینی و مکملی
(Visited 41 times, 1 visits today)

بازدیدها: 22

درباره ی داود طاوسی

مربی و تئورسین بدنسازی مشاور تغذیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *