سوالی دارید؟ پشتیبانی سایت در تلگرام

خانه / بیوشیمی ورزش / آیا میوه خوردن باعث چاقی میشود؟

آیا میوه خوردن باعث چاقی میشود؟

بازدیدها: 32

 

آیا خوردن میوه باعث چاقی می شود؟

 

بطور کلی دو فرضیه را می توان به خوردن میوه و چاقی مرتبط دانست.

فرضیه اول: سوخت و ساز فروکتوز (قند میوه) فقط در کبد انجام می شود.

این فرض صحیح نیست؛ چون نشان داده شده است که سوخت وساز فروکتوز نه تنها در کبد بلکه در روده، کلیه، بافت چربی، مغز و عضلات_اسکلتی نیز انجام می شود (goo.gl/w2L0Gl – goo.gl/DBG370 – goo.gl/vvV4UN – goo.gl/Mgzc2q – goo.gl/IpTp98 – goo.gl/FEgwbU).

فرضیه دوم: فروکتوز (قند میوه) یا در کبد به صورت گلیکوژن ذخیره می شود و یا تبدیل به چربی می شود.

این فرض هم صحیح نیست؛ در حقیقت نزدیک به نیمی از فروکتوز خورده شده در کبد به گلوکوز (۵۰%) و از نیمی از نیم دیگر آن به لاکتات (۲۵%) و ۱۵% آن به گلیکوژن و باقیمانده آن که معادل ۵% است به اسیدهای_چرب_آزاد تبدیل می شود(goo.gl/7rsDWw).

از سوی دیگر میوه محتوی مواد ضد_اکسایشی (آنتی اکسیدان) کربوهیدرات های با سرعت هضم پایین، مواد معدنی و ویتامین ها و مواد مغذی گیاهی هستند که برای بدن انسان ضروری هستند. خوردن میوه طبق دستورات راهنمای تغذیه برای تمامی افراد توصیه شده است. بطوریکه حداقل ۲ واحد میوه (۱۵۰ گرم) در روز برای حفظ سلامت بدن ضروری است (goo.gl/FketeK). در نتیجه خوردن حداقل ۲ واحد میوه منجر به چاقی نمی شود.

پس میوه چگونه می تواند سبب چاقی شود؟

اکثر مطالعات مصرف فروکتوز به بیش از ۵۰ گرم در روز (بیش از ۱۰% کالری مورد نیاز روزانه) را با سندرم_سوخت_و_سازی (مثل چاقی، اختلالات_چربی_خون، پرفشار_خونی، مقاومت_به_انسولین و … ) مرتبط دانسته اند (goo.gl/1XnGPX).

۵۰ گرم فروکتوز چقدر است؟

۱۰۰ گرم سیب یا گلابی محتوی ۵ تا ۷ گرم فروکتوز و ۲ تا ۳ گرم گلوکوز است. یعنی در حدود ۷۵۰ گرم تا یک کیلوگرم سیب و گلابی! (goo.gl/kmfaa9)

اما جالب است بدانید که میوه کامل در مقایسه با آب_میوه_طبیعی ۳۵% کمتر فروکتوز و گلوکوز دارد. چون میوه کامل فیبر و ظرفیت ضد_اکسایشی (آنتی اکسیدانی) بیشتری در مقایسه با آب_میوه دارد(goo.gl/qOUsp3).

حال مقایسه نوشابه (کوکا کولا) با آب_میوه_طبیعی

در ۱۰۰ میلی لیتر نوشابه محتوی ۱۰٫۶ گرم، ۱۰۰ میلی لیتر آب انگور محتوی ۱۶٫۳ گرم، ۱۰۰ میلی لینر آب انبه ۱۴٫۱ محتوی گرم، ۱۰۰ میلی لیتر آب سیب محتوی ۱۳٫۹ گرم قند می باشد(goo.gl/UYE5ZH).

نکته پایانی
خوردن مداوم بیش از ۵۰ گرم فروکتوز (یک سیب متوسط ۱۲٫۶ گرم فروکتوز دارد) باعث چاقی می شود. مصرف میوه در طول روز بسیار ضروری است و نباید حذف شود؛ چون در طولانی مدت سلامت فرد به خطر می افتد. حداقل ۲ واحد میوه (در حدود ۱۵۰ گرم میوه) در روز باید مصرف شود. خوردن آب_میوه باعث کاهش دریافت فیبر و مواد ضداکسایشی و افزایش دریافت بیشتر قند حتی بیش از نوشابه می شود.

(Visited 19 times, 1 visits today)

درباره ی داود طاوسی

مربی و تئورسین بدنسازی مشاور تغذیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *