سوالی دارید؟ پشتیبانی سایت در تلگرام

خانه / مقالات / الکارنتین-کاهش خستگی و – گرسنگی،افزایش برانگیختگی و نشاط و شادابی،افزایش متابولیسم چربی

الکارنتین-کاهش خستگی و – گرسنگی،افزایش برانگیختگی و نشاط و شادابی،افزایش متابولیسم چربی

الکارنتین

ترکیبی است که عمدتا انتقال اسیدهای چرب با زنجیرهای طولانی به درون میتوکندری جهت اکسیداسیون در مسیر تولید انرژی را میسر می‌سازد. ا لکارنتین در بدن انسان تولید میشود و در صورت مصرف بی خطر است.

چاقی که بر اثر کمبود الکارنتین باشد در فردی ک دچار این عارضه می‌باشد موثر است.الکارنتین همچنین برای افرادی ک دارای کبد چرب و سختی عروق می‌باشند گزینه بسیار مناسبی است.

مزایا الکارنتین_باعث کاهش خستگی و تا حدی کاهش احساس گرسنگی،به تاخیر انداختن فرایند پوکی استخوان،افزایش متابولیسم بدن،افزایش برانگیختگی و نشاط و شادابی، و همچنین موجب افزایش متابولیسم چربی بصورت غیر مستقیم و افزایش قدرت انقباض عضله قلب می‌شود.

الکارنتین در آقایان موجب  افزایش میزان حساسیت تستسترون میشود.این ترکیب همچنین در علوم پزشکی برای باروری و افزایش اسپرم استفاده میشود.

نحوه استفاده بصورت منقسم در طول روز می‌باشد.دوز مصرفی ۱۰۰۰_۳۰۰۰میلی بعد هر وعده غذایی

کارنیتین چیست

کارنیتین یا ال-کارنیتین از اسیدهای آمینه لیزین و متیونین ساخته شده و موجب آزاد سازی انرژی از یاخته‌های چربی می‌شود. این ماده موجب انتقال اسیدهای چرب به داخل میتوکندری می‌شود . کارنیتین در بافت عضلات و کبد ساخته می‌شود. وظيفه اصلي آن در بدن کمک به سوخت و ساز وتبديل غذا به انرژي مي باشد. کارنيتين اين عمل را از طريق انتقال اسيدهاي چرب بلند زنجيره به داخل ميتوکندري ها جهت بتااکسيداسيون آن ها انجام مي دهد. از طرف ديگر مصرف چربي ها به عنوان منبع انرژي موجب صرفه جويي در مصرف گليگوژن عضلات گرديده و با حفظ ذخاير گليکوژن به تأخير در بروز خستگي ورزش کار مي انجامد.

کارنیتین در واقع مواد مغذی ضروری موجود در بدن است که در حمل و نقل چربی به میتوکندری سلول ،جایی که چربی ها میتواند به انرژی تبدیل بشوند کمک می کند در بدن به شکل انرژی آزاد بشوند .ال – کارنیتین می تواند به افزایش سوختن چربی در بدن شما کمک کند ، سطح انرژی شما را بالا ببرد ، وسلامت قلب شما ارتقاء ببخشد.ال – کارنیتین به طور گسترده ای به عنوان یک روش طبیعی برای کاهش وزن استفاده می شود چون قادر است چربی را در سرعت های بسیار بالاتر بسوزاند. همچنین می تواند هوس های شما را کاهش دهد و باعث افزایش انرژی شما در طول ورزش و افزایش متابولیسم در بدن شما گردد. همچنین کارنیتین برای بالا بردن سلامت قلب و در درمان و مدیریت آنژین ، آریتمی قلبی و بیماری های دیگر استفاده می شود. همچنین توسط ورزشکاران برای ارتقاء استقامت درورزش ها استفاده می شود.

 

عوارض جانبی ال- کارنیتین که شما باید بدانید چه هستند ؟

مصرف سطوح طبیعی کارنیتین برای شما عوارض جانبی ناخوشایندی به همراه نخواهد داشت . با این وجود ، شما ممکن است زمانی که آن را مصرف میکنید انرژی بیش از حدداشته باشید .، و اگر شما آن را بعد از ساعت ۴ عصر مصرف کنید ممکن است به اختلال درخواب شب دچار شوید. این اثرات جانبی واقعا دلایل مهمی برای نگرانی در افراد نیستند .، چون آنها اغلب خفیف تا متوسط ، و آسان برای مقابله می باشند.برخی از عوارض جانبی ال- کارنیتین که تا کنون گزارش شده شامل: استفراغ ، حالت تهوع ، سردرد ، اسهال ، آبریزش بینی ، بی قراری و مشکل خواب می باشند .برخی از عوارض جانبی جدی ممکن است بالا رفتن میزان سرعت ضربان قلب ، افزایش فشار خون و تب باشند.

 

مسایل ایمنی مربوط به ال – کارنیتین (موارد منع مصرف )

افراد مبتلا به بیماری  تیروئید ممکن است به بی اشتهایی عصبی مبتلا شوند.در هر حال مزایای مصرف ال-کارنیتین از مضرات آن بسیار بیشتر است اما مصرف این مکمل تحت نظر پزشک و در دوز های استاندارد بسیار ایمن است.

مواد غذایی که کارنیتین در آنها وجود دارد:

بالاترین غلظت کارنیتین در گوشت قرمز و محصولات لبنی یافت می شوند. سایر منابع طبیعی که کارنیتین در انها وجود دارد شامل: آجیل و دانه ها (به عنوان مثال:، کدو ، آفتابگردان ، کنجد) ، حبوبات (لوبیا ، نخود فرنگی ، عدس ، بادام زمینی) ، سبزیجات(مارچوبه ، چغندر ، سیب زمینی ،کلم بروکلی ، جوانه بروکسل ، سیر ، خردل سبز ، بامیه ، جعفری ، کلم پیچ) میوه ،موز ، غلات (گندم سیاه ، ذرت ، ارزن ، بلغور جو دوسر ، سبوس برنج ، ، گندم ، سبوس گندم ، جوانه گندم) و گرده عسل ، مخمر

برنامه تمرینی و مکملی
(Visited 30 times, 1 visits today)

بازدیدها: 27

درباره ی داود طاوسی

مربی و تئورسین بدنسازی مشاور تغذیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *