سوالی دارید؟ پشتیبانی سایت در تلگرام

خانه / ویتامین ها و مواد معدنی / تیامین یا ویتامین ب۱ Thiamin

تیامین یا ویتامین ب۱ Thiamin

تیامین یا ویتامین ب۱ ؛ این ویتامین تأثیرات بسیار مهمی در سوختن قندها در بدن و عملکرد اعصاب دارد. تیامین از راه روده جذب خون می‌شود. تغییراتی بر روی آن صورت می‌گیرد و آماده استفاده بافت‌ها می‌گردد. یکی از موادی که در جذب آن اختلال ایجاد می‌کند، الکل است که مصرف زیاد آن موجب کمبود ویتامین تیامین می‌شود. این ویتامین در بدن ذخیره نمی‌شود.

عملکرد آن در اندام‌ها، فعال کردن آنزیمهای لازم برای سوختن قند در بدن است. این ویتامین نقش اساسی در ادامه عملکرد چرخه کربن دارد. نقش مهم دیگر آن در اعصاب است. ما برای انجام هر حرکت یا درک حواس از محیط نیاز داریم پیام‌های عصبی از مغز بهاعصاب بدن و بالعکس منتقل شوند، تیامین در انتقال پیامهای عصبی نقش مهمی دارد.

 ویتامین B1، جز ویتامین های محلول در آب است این بدان معناست که بدن نمی تواند ویتامین B1 را ذخیره کند و نیاز است آنرا از طریق تغذیه بطور روزانه دریافت کنیم

ویتامین B1 و تاثیر آن در بدنسازی

 

 

یکی از ضروری ترین ویتامین های مورد نیاز بدن ویتامین B1 می باشد که عملکرد اساسی در بدن دارد .این ویتامین که به نام تیامین معروف است که باعث سوخت و ساز قند ها در بدن انسان می شود و کمک شایانی به عملکرد اعصاب می کند.

وظیفه مهم ویتامین B1  در بدن هضم و جذب مواد غذایی و تبدیل آنها به انرژی مورد نیاز بدن می باشد . در واقع این ویتامین موجب متابولیزم مواد غذایی چون پروتئین و کربوهیدرات ها می باشد و همچنین باعث اکسیژن رسانی در سراسر  بدن می باشد که اهمیت آن برای پرورش اندام متاسب با میزان تمرین و ورش بسیار زیاد می باشد. از این رو که مصرف پروتئین و کربوهیدرات ها برای عضله سازی بدن سازان اهمیت وافری دارد  این امر زمانی محقق می شود که ویتامین B1 در بدن برای تبدیل این مواد غذایی به انرژی و ساخت عضله وجود داشته باشد. لذا مصرف این ویتامین ، جاوگیری از کمبود و اهمیت و توجه و آن می تواند برای رسیدن به بدنی زیبا و عضلاتی بسیار کار ساز باشد.

علاوه بر این تاثیر این ویتامین را بر روی عملکرد سیستم اعصاب نباید نادیده گرفت چرا که تیامین به انتقال پیام های عصبی ، حافظه ، عملکرد ذهن و تنظیم حرکات بدن کمک شایانی میکند و کمبود آن می تواند سیستم عصبی انسان را تحت فشار های شدید قرار دهد و عوارضی چون افسردگی و اختلالات روانی در پی دارد.

منابع ویتامین B1:

خشکبارهایی چون پسته بادام و گردو-غلات با سبوس کامل همانند برنج -جو و مخمر آبجو -حبوبات به ویژه عدس -گوشت گاو شیر

میزان مصرف:

حداقل مصرف روزانه این ویتامین برای ورزشکاران بالغ پرورش اندام ۱٫۴ میلی گرم می باشد

علائم و عوارض کمبود ویتامین ب۱

مشکلات گوارش از قبیل نفخ معده، بی اشتهایی، پرخوری عصبی، کاهش شدید وزن، ضعف و خستگی، درد عضلات، تپش قلب، بی خوابی، کاهش قدرت حافظه، افسردگی، عصبانیت و عدم توانایی در تمرکز از علائم مرتبط با کمبود ویتامین B1 می باشند.

کمبود شدید و مزمن ویتامین B1 سبب بروز بیماری بری بری می شود که همراه با اختلالات عصبی شدید است و اگر درمانی صورت نگیرد سبب تخریب سیستم اعصاب و حتی مرگ می گردد.

 

چه عواملی باعث کمبود ویتامین ب۱ در بدن می شوند؟

ویتامین B1 در اکثر مواد غذایی یافت می شود با این حال بسیاری از افراد با کمبود آن مواجه می باشند. دلیل آن هم مصرف بعضی از مواد غذایی است که مانع جذب و یا سبب دفع ویتامین ب۱ از بدن می گردند.

نوشیدن الکل به هر میزان، زیاده روی در مصرف چای و قهوه، خوردن غذاهای دریایی بصورت خام، آنتی اسید ها که برای کاهش اسید معده مصرف می شوند، استعمال دخانیات، مصرف بیش از حد کربوهیدرات ها مانند برنج و نان همگی باعث کمبود این ویتامین مهم در بدن انسان می شوند.

همچنین با توجه به فرسایش خاک و کاهش کیفیت مواد غذایی کمبود خفیف ویتامین B1 در بسیاری از افراد مشاهده می شود.

 

کاهش وزن: مکمل های ویتامین B1 در کنار رژیم غذایی و ورزش کمک به کنترل اشتها و تبدیل چربی های بدن به انرژی می کنند.

برنامه تمرینی و مکملی
(Visited 52 times, 1 visits today)

بازدیدها: 31

درباره ی داود طاوسی

مربی و تئورسین بدنسازی مشاور تغذیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *