سوالی دارید؟ پشتیبانی سایت در تلگرام

خانه / مقالات / علائم عدم تعادل و کمبود الکترولیت ها در ورزش

علائم عدم تعادل و کمبود الکترولیت ها در ورزش

علائم عدم تعادل و کمبود الکترولیت ها در ورزش

 کمبود الکترولیت :

تقریبا همه میدانیم که ورزش ،  می تواند منجر به کم آبی بدن شود و باید دقت کنید که  قبل، حین و بعد از تمرین آب بنوشید.

نوشیدن آب،  تنها نیمی از جبران کمبود مایعات بدن است . بدن حاوی الکترولیت هایی محلول در آب است که حاوی مواد معدنی هستند و مسئول انجام واکنش های شیمیایی بدن میباشند . مصرف بیش از حد آب ، سبب کاهش غلظت الکترولیت های بدن شده، در نتیجه باعث عدم تعادل الکترولیتی یا هیپوناترمی می شود.

اگر در حال انجام تمرینات طولانی مدت، مانند ماراتن هستید ،باید  مایعات ضروری بدن را تامین کنید.  الکترولیت ها، به خصوص پتاسیم و سدیم، همراه آب برای حفظ هیدراتاسیون مطلوب بدن ،ضروری هستند.

علائم رایج عدم تعادل الکترولیتی در بدن :

تهوع و استفراغ

علائم عدم تعادل و کمبود الکترولیت ها در ورزش

عدم تعادل الکترولیتی کافی در سیستم  بدن ، باعث آسیب  به معده میشود. اگر  با نوشیدن آب و یا مایعات ،احساس ناخوشایندی پیدا میکنید یا  استفراغ میکنید ، مایعات دیگری را جایگزین کنید، مصرف آب آشامیدنی را متوقف کنید و  سراغ یک نوشیدنی ورزشی بروید یا از مواد غذایی مناسب ، برای جایگزینی الکترولیت ها استفاده کنید.

سردرد و خستگی

علائم عدم تعادل و کمبود الکترولیت ها در ورزش

 کم آبی بدن و هیپوناترمی باعث سردرد و خستگی می شود.  ممکن است احساس ضعف، بی حالی، خستگی و احساس تحریک پذیری یا مشکل در تمرکز داشته باشید.

گرفتگی عضلانی یا اسپاسم

علائم عدم تعادل و کمبود الکترولیت ها در ورزش

اسپاسم عضلانی ممکن است است در هر زمان از روز رخ دهد و دردی ناگهانی و غیرقابل تحمل را ایجاد کند.

گرفتگی عضلات اغلب نتیجه کم آبی یا کاهش غلظت الکترولیت ها در خون است.  البته نباید اسپاسم را با آسیب های هنگام تمرین ، که امر عادی هستند اشتباه گرفت .

کمبود منیزیم و پتاسیم منجر به اسپاسم عضلانی می شود.

تورم اعضای بدن

علائم عدم تعادل و کمبود الکترولیت ها در ورزش

آب اضافی در بدن ،  سبب کاهش میزان غلظت الکترولیت ها در خون می شود و  ممکن است موجب تورم بدن، به ویژه در صورت، دست ها  و پاها شود.

عوارض شدید

علائم عدم تعادل و کمبود الکترولیت ها در ورزش

اگر سطح الکترولیت ها در بدن بسیار پایین باشد، ممکن است منجر به عواقب شدید پزشکی  مانند : تشنج ناگهانی ، کما یا حتی مرگ شود.

اگر تلاش های شما برای بازگرداندن تعادل الکترولیتی و هیدراتاسیون بدن ،  بعد از ورزش موثر نبود و علایم عدم تعادل الکترولیتی بدن رفع نشد یا این علایم شدت پیدا کرو باید سریعا اقدامات پزشکی صورت گیرد. و این عدم تعادل با تزریق مایعات داخل وریدی ، اصلاح شود.

منابع

برنامه تمرینی و مکملی
(Visited 13 times, 1 visits today)

بازدیدها: 20

درباره ی داود طاوسی

مربی و تئورسین بدنسازی مشاور تغذیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *