ملاتونین هورمون و مکملی است که معمولا به عنوان خواب آور استفاده می شود. واستفاده آن در حال افزایش است که موجب نگرانی می شود.

این نگرانی به دلیل کمبود تحقیقات در مورد اثرات درازمدت آن و همچنین اثرات گسترده آن به عنوان یک هورمون است.

این مقاله عوارض مکمل ملاتونین را بررسی می کند.

melatonin عوارض جانبی و خطرات مصرف ملاتونین

ملاتونین هورمون عصبی تولید شده توسط غدد پینه آل در مغز می باشد،که  اغلب  در شب ترشح می شود.

بدن را برای خواب آماده می کند و گاهی اوقات “هورمون خواب” یا “هورمون تاریکی” نامیده می شود.

مکمل های ملاتونین اغلب به عنوان خواب آور  استفاده می شوند .  و به خوابیدن، بهبود کیفیت خواب و افزایش زمان خواب.کمک می کنند  با این حال، به نظر می رسدمانند بسیاری از داروهای خواب دیگر موثر نیستند.

تاثیر ملاتونین  در بدن تنها کمک به خواب نیست. این هورمون در دفاع از آنتی اکسیدان بدن نقش دارد و به تنظیم فشار خون، درجه حرارت بدن و سطح کورتیزول، و همچنین عملکرد جنسی و ایمنی کمک می کند .

در ایالات متحده، ملاتونین بدون نسخه در دسترس است. در مقابل، این دارو در استرالیا و بیشتر کشورهای اروپایی فقط برای افراد مسن با اختلالات خواب مورد  استفاده قرار گرفته است .

استفادهملاتونین در حال توسعه وافزایش است و باعث افزایش نگرانی در مورد عوارض جانبی احتمالی آن می شود.

خلاصهملاتونین یک هورمون تولید شده توسط مغز در پاسخ به فواید منفی است.  بدن را برای خواب آماده می کند و اغلب به عنوان خواب  آوراستفاده می شود.

Does Melatonin Have Any Side Effects?

مطالعات عوارض ملاتونین را مورد بررسی قرار داده اند اما هیچکدام از آنها اثرات جانبی جدی پیدا نکرده اند. به نظر نمی رسد با قطع مصرف آن وابستگی یا علائم قطع دیده شود .

اما برخی از پزشکان نگرانند که  مصرف دایم آن ممکن است تولید طبیعی ملاتونین را در بدن کاهش دهد، اما مطالعات کوتاه مدت چنین اثراتی  را نیافتند.

عوارض  ملاتونین شامل:

سرگیجه، سردرد، تهوع و یا تحریک می باشد با این حال قطعیت این عوارض تایید رسمی نشده.

مکمل های ملاتونین  در کوتاه مدت حتی در دوزهای بسیار بالا مصرف شده اند . با این حال، تحقیقات بیشتری در مورد عوارض طولانی مدت آن، به ویژه در کودکان ضروری است.

 

خلاصهمکملهای ملاتونین بی خطر هستند و مطالعات هیچ عوارض جانبی جدی را تا به امروز نشان نداده اند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای ارزیابی اثرات طولانی مدت آن ضروری است.

استفاده در کودکان:

گاهی والدین از مکمل های ملاتونین برای کودکانی که مشکل در  به خواب رفتن دارند استفاده می کنند .

با این حال، FDA هیچ گونه استفاده از آن را تأییدنکرده و عوارض آن را در کودکان ارزیابی نکرده است.

در اروپا، مکمل های ملاتونین یک دارو تجویزی است که فقط برای بزرگسالان طراحی شده است. با این حال، یک مطالعه نروژی نشان داد که استفاده غیرقابل تایید آن در کودکان افزایش یافته است.

در حالی که علت خاصی برای نگرانی وجود ندارد، بسیاری از متخصصان تمایلی به توصیه این مکمل برای کودکان ندارند.

این بی میلی بخشی از اثرات گسترده آن است که به طور کامل درک نمی شود. کودکان نیز به عنوان یک گروه حساس در نظر گرفته می شوند، زیرا هنوز در حال رشد  هستند.

مطالعات طولانی مدت قبل از اینکه ملاتونین  در کودکان مورد استفاده قرار گیرد لازم است.

خلاصهدر حالی که والدین گاهی اوقات مکمل های ملاتونین را به فرزندان خود می دهند، بسیاری از متخصصان بهداشت در استفاده از این گروه سنی توصیه نمی کنند.

Daytime Sleepiness

به عنوان یک خواب آور، مکمل های ملاتونین باید در شب مصرف شوند.

هنگامی که در روزمصرف می شود، ممکن است موجب خواب آلودگی نامطلوب شود. به یاد داشته باشید که خواب آلودگی به لحاظ فنی یک عارضه جانبی نیست، بلکه عملکرد مورد نظر  ملاتونین است.

با این وجود، خواب آلودگی مشکل احتمالی در افرادی است که  میزان ملاتونین را کاهش داداند، که میزان مصرف  بدن  ازدارو است.  افزایش اختلال خواب منحر به افزایش درخواست بدن  به میزان دریافت ملاتونین می شود.

در افراد مسن و سالخوردگان کاهش وزن  در اثر استفاده ملاتونین گزارش شده است.

با این حال، حتی زمانی که مکمل یا تزریق ملاتونین در طول روز  استفاده می شودد، به نظر نمی رسد که توانایی حفظ تمرکز را تحت تاثیر قرار دهد.

مطالعات انجام شده در افراد سالم با تزریق ۱۰ یا ۱۰۰ میلیگرم ملاتونین یا ۵ میلی گرم از طریق دهان هیچ تاثیری بر زمان واکنش، توجه، تمرکز یا رانندگی در مقایسه با پلاسبو ندارد .

 

خلاصهمکمل های ملاتونین ممکن است موجب خواب آلودگی روزانه در طول روز شوند. شما باید از ملاتونین در شب استفاده کنید.

Other Concerns

چند نگرانی دیگر مطرح شده است، اما در موردبیشتر آنها تحقیق کامل نشده است.

  • تعامل با قرص های خواب : یک مطالعه نشان داده که مصرف داروهای خواب زولپیدم همراه با ملاتونین باعث کاهش اثرات جانبی زولپیدم بر حافظه و عملکرد عضلانیمی شود.
  • کاهش دمای بدن : ملاتونین باعث کاهش اندک دمای بدن می شود. در حالی که این به طور کلی یک مشکل نیست،فقط  در افرادی که سرمایی، متفاوت باشد .
  • رقیق شدن خون : ملاتونین ممکن است انعقاد خون را کاهش دهد. در نتیجه، قبل از مصرف دوزهای بالاتری از وارفارین یا سایر رقیق کنندگان خون، با پزشک خودمشورت کنید .

خلاصهملاتونین ممکن است با داروها مانند قرص های خواب آور تعامل داشته باشد و می تواند به عنوان یک نیتروژن خون هنگام مصرف در دوزهای بالا عمل کند.

How to Supplement With Melatonin

برای کمک به خواب، دوز استاندارد بین ۱ تا ۱۰ میلیگرم است. با این حال، دوز بهینه به طور رسمی ثابت نشده است .

همچنین در نظر داشته باشید که کیفیت مکمل های بدون نسخه توسط مقامات بهداشتی نظارت نمی شود. سعی کنید مارک هایی را انتخاب کنید که معتبر هستند و توسط شخص ثالث تأیید شده اند، از قبیل Informed Choice و NSF International.

بسیاری از کارشناسان توصیه می کنند که از استفاده آن  در کودکان و نوجوانان تا زمانی که شواهد بیشتر ی درتایید بی ضرر بودن آن  نشده خود داری شود.

از آنجا که ملاتونین به شیر مادر منتقل می شود، مادران شیرده باید در نظر داشته باشند که ممکن است موجب خواب آلودگی روزانه در شیرخواران شود .

خلاصهدوز مصرفی ملاتونین از ۱ تا ۱۰ میلی گرم  متغیر است، اما مطمئن شوید که دستورالعمل های برچسب را دنبال  میکنید. والدین نباید بدون ارائه مشاوره پزشکی خود آن را به فرزندان خود بدهند.

How to Increase Melatonin Levels Naturally

خوشبختانه شما می توانید سطح ملاتونین بدن خود را بدون مکمل افزایش دهید.

چند ساعت قبل از خواب،  تمام چراغ ها را در خانه خاموش کنید و از تماشای تلویزیون و استفاده از رایانه یا گوشی هوشمند خودداری کنید.

نور بیش از حد مصنوعی می تواند تولید ملاتونین را در مغز کاهش دهد، و این باعث می شود که شما سخت تر به خواب بروید یا کم خواب شوید.

چرخه خواب  خود را با قرار گرفتن در معرض  نور طبیعی در طول روز، به خصوص  صبح .  تقویت کنید .

استرس و کار باعث کاهش سطح ملاتونین در بدن می شود .

خلاصهخوشبختانه، می توانید تولید ملاتونین بدن خود را به طور طبیعی باانجام  یک برنامه منظم خواب و اجتناب از نور مصنوعی در اواخر شب انجام دهید.

The Bottom Line

مکمل های ملاتونین با هیچ عوارض جانبی جدی، حتی در دوزهای بسیار بالا، مرتبط نیستند.

با این حال، اکثر کارشناسان معتقدند که تحقیقات بیشتری در مورد عوارض دراز مدت لازم است.

بنابراین، افراد حساس مانند کودکان و زنان باردار یا شیرده باید قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنند.

با این حال، ملاتونین دارای یک مشخصات ایمنی عالی است و به نظر می رسد در کمک به خواب موثر است. اگر دچار کم خوابی هستید ارزش امتحان دارد.

ترجمه و ویرایش:

سرکار خانم ساناز دشتی