سوالی دارید؟ پشتیبانی سایت در تلگرام

خانه / مقالات / ویتامین ها (بخش دوم) , ویتامین B

ویتامین ها (بخش دوم) , ویتامین B

ریبو فلاوین(B2)

انواع ویتامین ها (بخش دوم) , ویتامین های گروه ب

این ویتامین B نقش فیزیولوژیکی خاص در متابولیسم  کربوهیدراتها ،چربیها،و پروتیین‌ها دارد و همچنین در تنظیم آنزیمها غده تیرویید و سلامت پوست بسیار مفید است .اگر این ویتامین همراه غذا مصرف شود جذب بهتری دارد و در سالمندان جذب این ویتامین بیشتر است.ترک لبها ،التهاب زبان و گاهی تورم مویرگی قرینه چشم از کمبود این ویتامین می‌باشد.

منابع غذایی _شیر و فرآورده‌های آن،جگر ،غلات غنی شده

 

_ویتامین نیاسین(B3),

نقش بسزایی در کاهش میزان کلسترول دارد.در تقویت بهداشت پوست،اعصاب و مجاری گوارشی دخیل می‌باشد.

عدم تعادل آمینو اسیدها مخصوصن لوسین و همچنین مصرف کربوهیدرات حاوی فروکتوز باعث افزایش نیاز بدن به B3میشود

منابع غذایی،ماهی،حبوبات،قارچ،سبزیجات زرد مثل هویج

 

_ ویتامین اسید پانتوتنیک(B5),

این ویتامین B در آزاد شدن انرژی از کربوها ،پروتیینها،و چربیها استفاده میشود.انتقال امواج عصبی ،سم زدایی بدن از بسیاری داروها،جذب کربوهیدراتها بخصوص گلوکز از مخاط معده را تسهیل میدهد.کمبود این ویتامین موجب تجمع مسدر پوست و همچنین موجب بی‌قراری ،سوزش در پاها،ناهماهنگی عضلات،سر درد و ناهنجاری‌های گوارشی و عفونت در قسمت بالایی دستگاه تنفسی می‌شود.

منابع غذایی_غلات،جوانه گندم

 

_پیریدوکسین(B6)

این ویتامین B در درمان کم خونی استفاده میشود.و خاصیت ضد تهوعی دارد.این ویتامین دخیل در سنتز پروتیینهایی مثل الاستین،دخیل در سنتز آنتیک بازدیدها و دخیل در د آمینوسیونها از اسیدهای آمینه دارد.کمبود این ویتامین موجب ضعف،بی خوابی،اختلال ایمنی و تا حدی افسردگی می‌شود و همچنین موجب کم خونی هیپوکرومیک و میکرو سیستیک در بالغین میشود.این ویتامین در جذب روده ای آمینو اسید دخالت دارد.

در ورزشکارانی ک مصرف استرویید دارند بعد اتمام دوره حتمن مصرف این ویتامین رو داشته باشند چون مصرف تستوسترون موجب تخریب این ویتامین می‌شود.

هر چقدر پروتیین ب میزان بالاتری مصرف شود نیاز به این ویتامین بیشتر خواهد شد.

منابع غذایی_زرده تخم مرغ،جگر ،مغز،گوشتها،مچز،ماهی،شیر

 

کوبالامین(B12)

در هموگلوبین سازی و جلوگیری از کم خونی و همچنین در ساخت سلولهای جدید ،سلامت سیستم عصبی نقش اساسی دارد.این ویتامین خواص آنابولیکی دارد و در حفظ سلامت گلبولهای قرمز شرکت می‌کند.همچنین نقش محافظتی در بیماری‌های قلبی با عملکرد کاهش هموسیستین دارد.

منابع غذایی_جگر،قلوه،پنیر،ماهی و..

 

اسید فولبک(B9)

اسید فولبک

در تقویت تشکیل گلبول قرمز خون ،تنظیم فرآیند بافتها،متابولیسم کربوها و پروتیین‌ها نقش دارد.

در ورزشکارانی ک استرویید مصرف میکنند بعد دوره از این ویتامین می‌توانند استفاده کنند.

منابع غذایی_جگر،غلات کامل،سبزیجات و حبوبات

 

توجه

مقاله فوق تهیه و ترجمه شده از به روز ترین منابع علمی میباشد

در صورتی که به  پاسخ سوال خود را در این مقاله دست نیافتید

میتوانید از طریق کامنت زیر پست  سوال خود را برای ما مطرح کنید، در سریعترین زمان ممکن تیم بادی پرشیا پاسخ شما را بر اساس اخرین یافته های علمی قرار میدهد

برنامه تمرینی و مکملی
(Visited 10 times, 1 visits today)

بازدیدها: 15

درباره ی داود طاوسی

مربی و تئورسین بدنسازی مشاور تغذیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *