سوالی دارید؟ پشتیبانی سایت در تلگرام

خانه / مقالات / تستسترون و اثرات آن بر رشد

تستسترون و اثرات آن بر رشد

بازدیدها: 220

 تستوسترون  و رشد

تستوسترون هورمونی استروئیدی آنابولیک است و به میزان زیادی در بدن مردان نوجوان وجود دارد. با وجود  فراوانی این  هورمون جنسی در بدن، برخی از نوجوانان تصمیم  میگیرند ، تستوسترون مصنوعی برای  افزایش توده عضلانی  بیشتر مصرف کنند. در صورتیکه  پزشکان استفاده از این هورمون را برای کسانی  توصیه می کنندکه به طور طبیعی مقدار کمی از  این استروئید در بدنشان تولید می شود.

تعریف

تستوسترون یک هورمون جنسی است که به طور طبیعی در بدن تولید می شود. این هورمون در درجه اول در هر دو جنس نر و ماده تولید می شود، اما در مقادیر مختلف که اثرات آندروژنیک (جنسیتی) و آنابولیک (سازنده، رشددهنده) دارد  . تستوسترون غالبا به عنوان هورمون مردانه شناخته می شود، زیرا عانل اصلی تغییرات فیزیکی و رشد جنسی است. در سنین بلوغ،  این هورمون در تولید عناصر جنسی ثانویه  مردان از جمله رشد مو، طول استخوان و توده عضلانی اضافی نقش مهمی دارد.

عملکرد

تستوسترون اثرات آنابولیک در بدن دارد ، و باعث افزایش  توده عضلانی می شود ، که در مردان ایجاد افزایش قابل توجه قدرت می کند .  محل اصلی ساخت و ترشح این هورمون در بدن مردها بیضه است هر چند که مقدار کمی در غده فوق کلیوی هم تولید می‌شود. نقش این هورمون در افزایش و تقویت استخوان ها نیز ، مهم است. مهمترین اثر آنابولیکی استروئیدها ، رشد خطی است، به همین دلیل است که بسیاری از نوجوانان به نظر می رسد یک شبه بلندتر شده اند . این هورمون باعث جهش رشد در نوجوانان و توقف رشد قدی آن ها با بستن صفحات رشد در دو انتهای استخوان‌ها می‌شود.  بنابراین، تستوسترون طبیعی  سبب رشد نمی شود بلکه باعث  افزایش سرعت رشد می شود.

تولید نوع مصنوعی تستوسترون

زمانی که مقدار طبیعی testosterone در بدن  وجود دارد، مردان در دوران نوجوانی رشد و بلوغ جنسی با روندی طبیعی دارند.  البته در مردانی که  میزان  تولید این هورمون  پایین است ، رشد و بلوغ جنسی روند طبیعی ندارد .  فقدان این هورمون جنسی سبب تاخیر بلوغ می شود که در نتیجه آن ،  بدن رشد نمیکند و فرد به میزان یک نوجوان معمولی بالغ نمیشود. تستوسترون مصنوعی در دهه ۱۹۳۰ به منظور افزایش تستوسترون در افرادی که دچار کمبود این هورمون بودند یافت شده و در نتیجه ،مشکلات مربوط به فقدان هورمون را درمان می کرده است.

عوارض مصرف

بسیاری از بدنسازان کشف کرده اند که استفاده از testosterone مصنوعی به افزایش توده عضلانی کمک می کند. متأسفانه در مردان جوان ، استفاده از این استروئید ها می تواند باعث اختلال در رشد طبیعی آنها شود. در ظاهر این امر ، تعجب آور است، زیرا  تستوسترون به عنوان هورمونی برای افزایش رشد شناخته شده است. با توجه به تحقیقات وگزارش مؤسسه ملی سوء مصرف مواد، مشکل این مقدار اضافی هورمون در مردان معمولی این است که بلوغ را تسریع می بخشد و  تسریع بلوغ ، مانع رشد طبیعی اسکلت بدن شده و رشد اسکلتی را متوقف می کند .

علل کاهش تستوسترون

با افزایش سن در مردان اندازهٔ تستوسترون آرام آرام رو به کاهش می‌گذارد. شایع‌ترین علل  کاهش آن، افزایش سن است. عوامل دیگری چون: بیخوابی
سیگار
مصرف الکل
برخی داروها
رادیوتراپی
گرما و استفاده از حمام و سونای داغ
نهان بیضه گی
دیابت
جراحی و برداشت بافت بیضه
تومورهای بیضه و کبد و هیموفیز
واریکوسل
در کاهش تستوسترون موثرند.

روش های طبیعی افزایش  سطح testosterone

توصیه اکثر پزشکان استفاده از روشهای طبیعی برای افزایش سطح هورمون testosterone است.  همانند:

مصرف روی، ماهی، مصرف کلم بروکلی، مصرف ویتامین سی و یا کم کردن استرس و همچنین ورزش

 

هشدار

نوجوانانی که وسوسه می شوند ، استروئیدها را مصرف کنند، باید بدانند که استفاده از آنها برای کسانی که مجوز ندارند غیرقانونی است. علاوه بر ریسک رشد خود، تستوسترون مصنوعی ، منجر به عوارض گسترده و متعدد جانبی می شود . مثل:

افزایش میل جنسی و درنتیجه تجاوز، تحریک پذیری، سردرد، مشکلات پوستی و انقباض بیضه ها

منابع

(Visited 164 times, 1 visits today)

درباره ی داود طاوسی

مربی و تئورسین بدنسازی مشاور تغذیه

11 دیدگاه

  1. سلام مقاله خیلی مفید و کاربردی بود زنده باد

  2. طراحی سایت خوبی دارید موفق و پیروز باشید
    به بقیه هم پیشنهاد میکنم این سایت رو دنبال کنن

  3. سپاس از اطلاعات مفیدی که در اختیار ما قراردادید

  4. خیلی از افراد از عوارض و حتی هشدارهایی که قبل مصرف باید بهشون داده بشه اطلاعی ندارن..

  5. مقاله بسیار خوبی بود ممنونم از شما

  6. عاشق این وبسایت شدم من.عالی هستید شما

  7. موضوعات بسيار كاربردي و ريشه اي رو در سايتتون مطرح ميكنيد

  8. باتشکر از سایت خوب شما

  9. سایت خیلی خوبی دارین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *