سوالی دارید؟ پشتیبانی سایت در تلگرام

خانه / مقالات / معجزه های فلفل سیاه ، خواص فلفل سیاه

معجزه های فلفل سیاه ، خواص فلفل سیاه

بازدیدها: 78

فلفل سیاه (Black pepper)

معجزه های فلفل سیاه ، خواص فلفل سیاه

 

ادویه‌ای با طبع گرم و طعمی تند است که خواص فراوانی برای سلامتی دارد. به همین دلیل به‌طور گسترده‌ای از آن در طب آیورودیک استفاده می‌شود (آیورودا نوعی طب کهن است که در آن از گیاهان طبی، ماساژ و یوگا برای درمان بیماران استفاده می‌شود). جزء فعال فلفل سیاه پیپرین (Piperine) نام دارد که مسئول طعم و عطر خاص فلفل است. پیپرین محتوی آهن، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، زینک (روی)، کروم، ویتامین A، ویتامین C و سایر مواد مغذی است.

بهترین زمان برای افزودن فلفل سیاه به غذا، در اواخر زمان پخت است. زیرا افزودن زودهنگام فلفل سیاه موجب تبخیر شدن روغن‌های فرار می‌شود و عطر و طعم آن را کاهش می‌دهد. استفاده از دانه‌های فلفل سیاه در سوپ‌ها، خورش‌ها و غذاهایی که به‌آرامی پخته می‌شوند، باعث خوش‌طعم شدن غذا می‌شود. در این مقاله شما را با خواص عالی فلفل سیاه آشنا می‌کنیم.

۱. افزایش جذب مواد مغذی

پیپرین موجود در فلفل سیاه قابلیت جذب مواد مغذی مختلف مانند ویتامین‌های A و C، سلنیم، بتاکاروتن و غیره را افزایش می‌دهد و به حفظ سلامتی فرد کمک می‌کند.

برای مثال، محققان دریافته‌اند پیپرین میزان جذب کورکومین موجود در زردچوبه را تا ۲۰ برابر افزایش می‌دهد. کورکومین در مبارزه با سرطان، عفونت‌ها و درمان التهاب مؤثر است.

پیپرین با تحریک اسیدهای آمینه‌ی انتقال‌دهنده در لایه‌ی پوششی روده، موجب مهار آنزیم‌هایی می‌شود که مسئول متابولیسم ترکیبات مغذی‌اند. همچنین پیپرین از خروج مواد موجود در سلول‌ها جلوگیری می‌کند و از فعالیت‌های روده‌ای می‌کاهد. نتیجه‌ی این امر، افزایش شکل فعال و قابل استفاده‌ی مواد مغذی در بدن است.

۲. بهبود گوارش

فلفل سیاه با تحریک جوانه‌های چشایی به افزایش ترشح اسید هیدروکلریک در معده کمک می‌کند. جالب است بدانید کمبود اسید هیدروکلریک در معده به مراتب مشکلات گوارشی بیشتری نسبت به مقدار اضافی آن، به بار می‌آورد.

فلفل سیاه با تسهیل گوارش موجب تسکین مشکلاتی مانند کولیک، نفخ، سوء‌هاضمه و یبوست می‌شود. همچنین فلفل سیاه به دلیل خواص ضدباکتری‌اش در درمان بیماری‌های روده‌ای ناشی از باکتری‌ها مؤثر است.

۳. افزایش اشتها

فلفل سیاه علاوه بر تأثیری که در عطر و طعم غذاها و کمک به گوارش دارد، می‌تواند موجب افزایش اشتها نیز بشود. تحقیقات نشان داده‌اند فلفل سیاه با تحریک حس بویایی، به افزایش اشتها کمک می‌کند. این ویژگی فلفل سیاه را به یک درمان عالی برای بی اشتهایی تبدیل کرده است.

در طب آیورودیک، برای درمان بی‌اشتهایی توصیه می‌شود نصف قاشق چای‌خوری فلفل سیاه را با ۱ قاشق غذاخوری شکر زرد مخلوط کنید. این درمان را به‌طور منظم مورد استفاده قرار بدهید تا تأثیرات مثبت آن را در افزایش اشتها مشاهده کنید.

۴. کمک به کاهش وزن

با وجود اینکه فلفل سیاه می‌تواند باعث افزایش اشتها شود، ولی در عین حال می‌تواند راهی برای کاهش وزن نیز باشد. لایه‌ی خارجی دانه‌ی فلفل سیاه محتوی فیتونوترینت‌هایی است که در شکستن سلول‌های چربی مؤثرند.

در سال ۲۰۱۰ در مورد تأثیر پیپرین بر سوخت‌وساز موش‌ها مطالعه‌ای صورت گرفت. نتیجه‌ی این مطالعه حاکی از تأثیر فلفل سیاه در جلوگیری از ذخیره‌ی چربی در بدن بود. همچنین فلفل سیاه با افزایش سوخت‌وساز به سوزاندن کالری کمک می‌کند.

همچنین، فلفل سیاه با خاصیت ادرارآوری و افزایش تعریق، موجب دفع سموم و مایعات اضافی از بدن می‌شود.

۵. کمک به رفع گرفتگی بینی

فلفل سیاه با نرم کردن خلط، به برطرف کردن گرفتگی‌ بینی کمک می‌کند. فلفل سیاه به‌خاطر خاصیت ضدمیکروبی‌اش در بسیاری از داروهای سرفه و سرماخوردگی نیز وجود دارد.

  • برای پاک کردن دستگاه تنفسی، نصف قاشق غذاخوری پودر فلفل سیاه را در یک لیوان آب ولرم بریزید و ۲ تا ۳ بار در روز آن را مصرف کنید تا بهبود بیابید.
  • همچنین می‌توانید از بخور آب داغ همراه با کمی فلفل سیاه و روغن اکالیپتوس استفاده کنید.
  • می‌توانید فلفل سیاه را با چند قطره روغن کنجد ترکیب کنید و سپس آن را بو کنید. این کار باعث تحریک‌تان به عطسه می‌شود، ولی سینوس‌‌هایتان را پاک می‌کند.

۶. دارای خاصیت ضدنفخ

فلفل سیاه یک داروی ضدنفخ است و موجب کاهش گازهای معده می‌شود و به جلوگیری از تشکیل آنها کمک می‌کند.

  • اگر از گاز معده و مشکل نفخ رنج می‌برید، بهتر است در غذاهایتان به جای پودر چیلی یا سایر فلفل‌ها، از فلفل سیاه استفاده کنید.
  • به‌منظور جلوگیری از سوء‌هاضمه و سنگینی معده، می‌توانید یک لیوان آب‌دوغ را با یک‌چهارم قاشق چای‌خوری پودر فلفل سیاه و یک‌چهارم قاشق چای‌خوری پودر زیره سبز ترکیب و میل کنید.
  • برای کاهش دردهای ناشی از تجمع گازها می‌توانید روغن فلفل سیاه را با روغن حامل ترکیب کنید و شکم‌تان را با آن ماساژ بدهید.

۷. مبارزه با التهاب مفاصل

پیپرین موجود در فلفل سیاه به‌ خاطر خاصیت ضدالتهابی و ضدآرتریتی خود در درمان التهاب مفاصل مفید است. این ادویه به گردش خون کمک می‌کند و در نتیجه می‌تواند از دردهای مفصلی ناشی از گردش خون ضعیف، جلوگیری کند. محققان دریافته‌اند که فلفل سیاه می‌تواند به کاهش احساس درد و علائم التهاب مفصل کمک کند.

۸. مبارزه با سرطان و پیشگیری از بیماری‌ها

فلفل سیاه با خواص آنتی‌اکسیدانی‌اش در مبارزه با سرطان مخصوصا سرطان روده بزرگ و سرطان سینه مفید است. براساس مطالعات انجام‌گرفته در دانشگاه سنت لوئیس میزوری، فلفل سیاه با خواص خود مانع از رشد سلول‌های سرطانی می‌شود. همچنین پلی‌فنل موجود در فلفل سیاه، از بدن در برابر فشار خون بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی محافظت می‌کند.

۹. کمک به درمان افسردگی

پیپرین موجود در فلفل سیاه با افزایش تولید سروتونین همچون یک داروی ضدافسردگی طبیعی عمل می‌کند. سروتونین یک پیام‌رسان عصبی ضروری برای تنظیم حال روحی افراد است. کمبود سروتونین می‌تواند از عوامل افسردگی باشد.

پیپرین مقادیر بتا-اندورفین را در مغز افزایش می‌دهد و به آرامش روانی فرد کمک می‌کند. اندورفین مُسکن طبیعی و دارویی برای بهبود حال روحی فرد است و با کاهش استرس، کاهش اضطراب و افسردگی باعث می‌شود فرد حال بهتری داشته باشد. بنابراین برای بهبود عملکرد شناختی مغز و بهبود حال روحی‌تان، فلفل سیاه مصرف کنید.

۱۰. درمان بیماری‌های دهان و دندان

با توجه به نقش فلفل سیاه در کاهش درد و التهابات، می‌توانید از فلفل سیاه به همراه نمک در کاهش التهابات لثه و درمان مشکلاتی مانند بوی بد دهان و خونریزی لثه استفاده کنید.

منبع

Black Pepper During Pregnancy – Health Benefits & Side Effects

توجه

مقاله فوق تهیه و ترجمه شده از به روز ترین منابع علمی میباشد

در صورتی که به  پاسخ سوال خود را در این مقاله دست نیافتید

میتوانید از طریق کامنت زیر پست  سوال خود را برای ما مطرح کنید، در سریعترین زمان ممکن تیم بادی پرشیا پاسخ شما را بر اساس اخرین یافته های علمی قرار میدهد

(Visited 54 times, 1 visits today)

درباره ی داود طاوسی

مربی و تئورسین بدنسازی مشاور تغذیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *