سوالی دارید؟ پشتیبانی سایت در تلگرام

خانه / مقالات / واریس و راه های درمان، تغذیه برای افراد واریس، واریس لگنی و…Treating and preventing varicose veins

واریس و راه های درمان، تغذیه برای افراد واریس، واریس لگنی و…Treating and preventing varicose veins

بازدیدها: 176

 

واریس

واریس سیاهرگ‌ها (به انگلیسی: Varicose veins) که از ریشه واژه لاتین واریکس Varix به معنای پیچ خورده گرفته شده، به گشاد شدن سیاهرگ‌ها یا تورّم ورید گفته می‌شود. واریس، شایعترین بیماری عروقی انسان است که حدود ۲۰-۱۰٪ جمعیت را مبتلا می‌کند. سیاهرگ‌های واریسی به صورت رگ‌های دراز، گشادشده و پرپیچ‌ و خم و غالباً در سطوح درونی اندام تحتانی دیده می‌شوند. بیشترین میزان شیوع واریس در زنان بین سن ۴۹-۴۰ سالگی برآورد شده‌ است. رگهای واریسی بزرگ، کاملاً ً برجسته و گاهی قابل لمس و متسع و طویل می باشند و گاهی قطر بالاتر از ۴ میلی متر پیدا می کنند.

 

عوامل خطر

این عوامل باعث افزایش خطر ابتلا به وریدهای واریسی می شود:

  • سن. خطر ابتلا به واریس با سن افزایش می یابد.پیری باعث سست شدن و پریشانی روی دریچه های رگهای شما می شود که به تنظیم جریان خون کمک می کند. در نهایت، این پوشیدن موجب می شود که شیرها به برخی از خون ها اجازه عبور دادن به رگ ها را بدهند که در آن به جای جریان دادن به قلب شما جمع آوری می شود.
  • ارتباط جنسی. زنان بیشتر احتمال دارد شرایط را توسعه دهند. تغییرات هورمونی در دوران بارداری، پیش از قاعدگی یا یائسگی ممکن است عامل دیگری باشد زیرا هورمونهای زن تمایل به آرام کردن دیواره های رحم دارند. مصرف داروهای جایگزین هورمون یا قرصهای جلوگیری از بارداری ممکن است خطر ابتلا به واریس را افزایش دهد.
  • سابقه خانوادگی. اگر سایر اعضای خانواده دارای واریس واریسی بودند، شانس بیشتری نیز وجود خواهد داشت.
  • چاقی داشتن اضافه وزن باعث فشار بیشتری بر رگهای شما می شود.
  • ایستادن یا نشستن برای مدت زمان طولانی. خون شما نیز جریان نیافته و اگر مدت زمان طولانی در یک موقعیت قرار دارید.

 

 

برای درمان واریس به چه دکتری مراجعه کنیم؟

 

خوشبختانه تشخیص و درمان واریس و رگ های عنکبوتی در سالهای گذشته پیشرفت خوبی داشته است و پزشکان در رشته های مختلف، واریس را درمان می کنند. اما شاید برای شما سوال باشد که برای درمان واریس به چه دکتری مراجعه کنید؟
در گذشته وقتی فردی به واریس مبتلا می شد تنها راه پیش رو پوشیدن جوراب واریس بود و در بین مردم واریس، تنها به لحاظ زیبایی اهمیت داشت. امروزه کما بیش علائم و نشانه های واریس برای ما شناخته شده است.اما شاید به درستی ندانیم کدام تخصص ها واریس را درمان می کنند.

متخصص درمان واریس
متخصصین رشته هایی که برای تشخیص و درمان واریس و رگ های عنکبوتی از دانش کافی برخوردارند عبارتند از:

جراحان عروق
متخصصین قلب و عروق
متخصصین رادیولوژی اینترونشال ( مداخله ای)
مهارت و تجربه و نیز روش های درمانی پیش رو، بسته به تخصص های مختلف متفاوت است. به شما توصیه می کنیم پیش از مراجعه به پزشک حتما از اینکه در زمینه درمان واریس کار می کنند یا خیر پرس و جو نمایید.

۱) متخصصین قلب و عروق

این پزشکان در زمینه بیماری قلب و عروق آموزش دیده اند. معمولا پزشکان قلب در یک یا چند زمینه متمرکز می شوند . برای مثال برخی در مورد فشارخون بالا یا آریتمی فعالیت می کند و برخی زمینه واریس را برای فعالیت در نظر می گیرند. روش درمانی این گروه پزشکان بیشتر روشهای کم تهاجمی است. برای آشنایی با این روش ها روی اینجا کلیک کنید.

معمولا در ابتدا روش های مختلف مثل سی تی اسکن، MRI، آنژیوگرافی و سونوگرافی برای تشخیص استفاده می شود.

پزشکان متناسب با رگ آسیب دیده و شدت مشکلات وریدی با روشهای درمانی مختلف از جمله لیزردرمانی واریس، روش رادیوفرکوئنسی ، روش اسکلروتراپی و استنت گذاری به درمان واریس ، رگهای عنکبوتی و دیگر مشکلات مزمن وریدی می پردازند.

بسیاری از افراد مشکل واریس را فقط یک مسئله زیبایی می دانند و فکر می کنند این قدر پیچیده نیست و نیاز به بررسی ندارد. اما طبق نظر متخصصین قلب و عروق، واریس و رگ های عنکبوتی همواره فقط مسئله زیبایی محسوب نمی شوند و در بسیاری از موارد یک مشکل جدی هستند که عوارض نگران کننده ای را به دنبال دارد. از جمله عوارض واریس که به صورت مزمن درآمده و زندگی فرد را متاثر می کند لخته خون در پا و زخم های وریدی است.

۲) جراحان عروق

جراحان عروق معمولا مشکلات سیستم گردش خون یعنی ورید، شریان و مویرگها را تشخیص می دهند و نسبت به درمان آنها با روش های مختلف اقدام می نمایند . این پزشکان در کنار روش های کم تهاجمی برای درمان مشکلات مزمن وریدی از روش های تهاجمی هم استفاده می کنند.

همینطور این پزشکان برای درمان مشکلات سیستم لنفاوی مثل انسداد مسیر لنف، ادم لنفاوی و پای فیلی هم تخصص دارند. بیماران با مشکلات وریدی مزمن مثل لخته خون در پا و یا زخم های وریدی هم به چراحان عروق مراجعه می کنند.

۳) متخصصین رادیولوژی اینترونشنال

پزشکان رادیولوژیست اینترونشنال از روشهای مختلف برای رسیدن به تشخیص قطعی بهره می گیرند و به درمان با روشهای کم تهاجمی اقدام می کنند. چون این قبیل روش های درمانی معمولا از راه ایجاد یک برش بسیار کوچک روی پوست انجام می شود لقب “جراحی از طریق حفره کوچک” به این متخصصان داده شده است. با کمک تکنیک های تصویر برداری نفوذ از طریق کاتتر ، سوزن و شیت به داخل ورید ، شریان و … میسر می شود. و با توجه به کوچکی محل جاگذای سوزن، شیت یا لوله معمولا دوره نقاهت این روش های درمانی بسیار کوتاه است.

۴) متخصصین پوست

این پزشکان معمولا در زمینه پوست، مو و ناخن و مشکلات مربوط به آنها فعالیت دارند. بسیاری از بیماران رگ های عنکبوتی را مربوط به پوست می دانند. این پزشکان با روش هایی مثل لیزر سطحی و یا اسکلروتراپی رگهای عنکبوتی را برطرف می کنند ولی در مورد واریس عمقی معمولا اقدام درمانی انجام نمی دهند.

زمان مناسب برای درمان واریس را از دست ندهید…
خیلی از بیماران وقتی رگ های برآمده روی پای خود را می بینند با خود فکر می کنند چه خوب کسی پای مرا نمی بیند! اما اگر به آنها بگوییم این رگها درمان دارد… سریع موضع می گیرند که این رگها مشکلی برای من ایجاد نکرده…. اما خوب است ما از تجارب دیگران درس بگیریم و هشدارها را جدی بشماریم.

درمان واریس هر چه بموقع انجام شود پزشک فرصت بهتری برای درمان دارد. برای مثال وقتی در مراحل اولیه واریس مراجعه می کنید شاید پزشک صلاح ببیند که چند ماهی اصلاح شیوه زندگی مانند کاهش وزن و پوشیدن جوراب واریس را برای شما تجویز کند. از سوی دیگر به تعویق انداختن درمان واریس لزوما به معنای مسکوت شدن بیماری شما نیست. در بسیاری از موارد فرد تا اقدام به درمان کند عارضه ناخواسته مثل لخته خون در پا بروز کرده و در این شرایط درمان به پروسه ای زمان بر و طولانی مبدل می شود.

برای درمان رگ های عنکبوتی و واری

س روش های مختلفی وجود دارد. خوب است بدانیم هر کدام از این روشها در چه مواردی کاربرد دارد و کدام پزشکان قادر به انجام آنها هستند؟

درمان واریس و مویرگهای نمایان روی سطح پوست

# اسکلروتراپی

روش سرپایی و کلینیکی برای درمان رگ های واریس سطحی و یا مویرگهای ریز بنفش و قرمز است که در اصطلاح به آنها رگ های عنکبوتی گفته می شود در این روش ماده ای به داخل رگ مورد نظر تزریق می شود و باعث بسته شدن رگ می گردد. سپس رگ بسته شده به مرور توسط بدن هضم شده و از بین می رود.

با این کار خون به سمت رگ های سالم مجاور تغییر مسیر می دهد و مشکلی در تامین جریان خون برای آن قسمت از پوست بوجود نمی آید. فوم اسکلروتراپی در واقع نوع جدید از اسکلروتراپی است که از فوم به جای مایع برای بستن رگ استفاده می شود. معمولا رگ های مورد درمان در کمتر از سه ماه کاملا محو می شوند و در اغلب موارد فوم اسکلروتراپی طی چند جلسه صورت می گیرد. تمام متخصصین یاد شده برای درمان واریس این روش را می توانند انجام دهند.

واریس تغذیه درمان دکتر معالج

# انسداد حرارتی رگ

این یک روش کم تهاجمی برای برطرف کردن رفلاکس و برگشت خون به عقب در ورید ها است. برای بستن رگ از یکی از روش های مربوطه استفاده می شود. برای مثال درمان واریس با لیزر و نیز روش درمان واریس با روش رادیوفرکوئنسی از جمله این روش هاست. معمولا این روش توسط متخصصین قلب و جراحان عروق و یا راویولوژیست ها انجام می شود. نتایج درمانی رضایت بخش و دوره نقاهت کوتاه ویژگی اصلی این روشهاست.

 

واریس تغذیه درمان دکتر معالج

# فلبکتومی

خارج سازی رگ درگیر (مرحله چهارم)
این روش هم برای برطرف کردن ظاهر در هم پیچیده و در اصطلاح عوام عروق شلنگی بکار می رود. متخصصین قلب و عروق و جراحان عروق از این روش در درمان واریس استفاده می کنند. این روش در کنار روش های درمان اصلی انسداد حرارتی رگ معمولا برای رفع ظاهر رگها استفاده می شود.

 

# جراحی واریس

خارج کردن کامل رگ آسیب دیده طی جراحی واریس صورت می گرفت. امروزه روشهای انسداد حرارتی رگ جایگزین این روش شده و در واقع جراحی واریس منسوخ شده است.

# روش لیزر IPL

این روش در واقع قسمتی از پروسه جوانسازی است که برای برطرف کردن رگ های عنکبوتی و مویرگ های بنفش و قرمز نزدیک سطح پوست بکار می رود. این روش جز روش های درمانی یا روش های زیبایی طبقه بندی می شود. معمولا در کلینیک های زیبایی و پوست بیشتر استفاده می شود. اینکه به کدام دکتر مراجعه کنیم ؟ گامی مهم در انتخاب روش درمانی مناسب و رسیدن به نتایج مناسب است.

برای درمان واریس چه بخوریم؟

واریس از آن گروه بیماری هایی است که هم ارثی است و هم به شیوه زندگی مربوط می شود. جالب است بدانید یکی از مهم ترین عوامل ابتلا به واریس تغذیه و عادات غذایی است. آیا در درمان واریس تغذیه هم اهمیت دارد؟
وقتی از بیمار مبتلا به واریس می پرسیم چه شد واریس گرفتی؟ یا به سابقه خانوادگی و ابتلا مادر ، پدر یا خواهر و برادر به این بیماری اشاره می کند. یا از شغل خود می نالد که باعث واریس شده است.

خیلی از ما عادات غذایی اشتباه یا درست را از والدینمان به ارث می بریم. در اصل یاد می گیریم ولی آنقدر از کودکی در ما این خصایص نهادینه می شوند که فکر می کنیم این ویژگیها ارثی هستند.

از طرف دیگر شکل زندگی ما هم روی عادات غذایی و خوراکی های مورد علاقه مان تاثیر دارد. برای مثال یک فرد پر مشغله دنبال خوراکی هایی است که راحت و سریع حاضر می شوند.

خوشبختانه در سال های اخیر اهمیت تغذیه و رژیم غذایی سالم در پیشگیری و درمان بیماری ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. امروز همراهان بیمار در کلینیک سراغ خوراکی هایی را می گیرند که برای واریس خوب است و در واقع این ضرب المثل که ” ما همانیم که می خوریم” مجدد باب شده و به باور عمومی تبدیل شده است.

اینکه چه بخوریم می تواند از بروز رگهای عنکبوتی ( رگهای قرمز، بنفش و ریز) و واریس جلوگیری کند حتی اگر مبتلا باشید از وخامت وضع موجود پیشگیری به عمل آورد و به درمان واریس کمک کند.

اگر واریس دارید یا در خانواده درجه یک شما بیمار واریسی هست توصیه های مربوط به سلامت وریدها برای شما می تواند مفید با
استفاده از مواد خوراکی رنگارنگ
سبزی ها و میوه های رنگی را هر روز در برنامه غذاییتان بگذارید. تا می توانید از اقلام متنوع نوش جان کنید. این مواد خوراکی حاوی بیوفلانوئید ها هستند که آنتی اکسیدانهای ضروری بدن را تامین می کنند و التهاب را کاهش داده و جریان خون را در بدن بهبود می دهند. بعلاوه باعث استحکام بهتر بافت همبند می شوند.

مزیت دیگر این قبیل خوراکیها کم کالری بودن و فیبر بالای آنهاست. این ویژگی ها به کم کردن وزن و حفظ وزن متناسب کمک می کنند. همانطور که می دانید چاقی و اضافه وزن از علل شناخته شده واریس هستند.

میان وعده مناسب واریس

یک بشقاب رنگارنگ ( لبو، کلم بروکلی بخار پز، شلغم فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی و خیار ، هویج ، کدو حلوایی، اسفناج) یا انواع میوه ها مثل پرتقال، توت فرنگی، انبه ، انار)

 

واریس تغذیه درمان دکتر معالج

 

 

چغندر یا همان لبو

این خوراکی مورد پسند روزهای سرد زمستان برای پیشگیری از واریس بسیار مفید است. فلاونوئید مهم چغندر بتاسیانین است که با کاهش سطح هموسیستئین از رگها محافظت می کند. هموسیستئین بالا یکی از علتهای واریس می باشد. برگ سبز چغندر هم از جمله منابع خیلی خوب فیبر خوراکی است که می تواند در آش و سوپ و سالاد ها خورده شود.

غذای شور و نمکی را ترک کنید

غذای شور باعث تجمع آب در بدن می شوند که به نوبه خود باعث فشار مضاعف به رگهای واریسی می شوند. کاهش مقدار سدیم این مشکل را برطرف می کند. اما اینکار آسان نیست سدیم جز ترکیبات موجود در بسیاری از اقلام خوراکی است.

شما می توانید سدیم دریافتی خود را با چک کردن جدول ترکیبات غذایی روی برچسب مواد خوراکی مثل انواع کنسروها و سس ها اجتناب کنید. اما این برچسب روی همه اقلام خوراکی وجود ندارد. خوراکیهایی مثل هات داگ، پیتزا، خیار شور ، شورها، ترشیجات را بهتر است مصرف نکنیم. اسنک هایی مثل چیپس و پفک با واردکردن حجم بالای نمک به بدن باعث آسیب به رگها هم می شوند.

واریس تغذیه درمان دکتر معالج

کم کردن فشار وارد روی رگها

اگر فشار وارد بر وریدها خارج از سطح تحمل آنها باشد یا اینکه همواره زیاد باشد باعث واریس می شود. یکی از راههای درمان واریس و کنترل بیماری کاهش فشار وارد بر وریدهاست.

فشار خارجی مانند بلند کردن اجسام سنگین یا وزنه برداری از جمله عوامل مستعد کننده واریس می باشند. برخی خوراکی ها هم فشار وارد بر رگها را زیاد می کنند به عنوان مثال مواد خوراکی که باعث یبوست می شوند. گوشت قرمز، شکلات، مواد نشاسته ای یا فراورده های لبنی مثل ماست را می توان نام برد.

در مقابل برخی میوه ها و سبزی ها با تامین فیبر و آب کافی بدن جلوی یبوست را می گیرند. به یاد داشته باشید موز در مقدار زیاد می تواند باعث یبوست شود.

بمنظور کمک به هضم و کم کردن فشار وارد به رگها بهتر است به فیبر خوراکی دریافتی دقت بیشتری داشته باشیم.

مقدار فیبر توصیه شده برای خانمها ۲۵-۲۱ گرم در روز است. آقایان بهتر است ۳۸-۳۱ گرم فیبر مصرف کنند. موادخوراکی سرشار از فیبر عبارتند از گندم، برنج قهوه ای، جو، عدس ، حبوبات و ذرت

برای تامین مقدار توصیه شده فیبر بهتر است نان های تیره رنگ مثل نان سنگک را در برنامه غذایی خود قرار دهید. بعلاوه روزانه حداقل ۵ واحد میوه و سبزی بخورید. این مقدار فیبر با ایجاد حجم مواد دفعی

مناسب به راحتی اجابت مزاج کمک می کد . از سوی دیگر با پر کردن معده و ایجاد حس سیری برای کاهش اشتها مفید است . این اثر فیبرها به فرایند کاهش وزن منتج می شود که در پیشگیری از واریس مفید است

روتین: فلاونوئید واریس

یکی از بهترین گروه های خوراکی که در پیشگیری از واریس نقش دارند منابع خوراکی حاوی روتین هستند. روتین نوعی فلاونوئید است. روتین باعث کاهش شکنندگی و نشت از دیواره وریدهاست این اثرات مفید جلوی پیشرفت واریس را می گیرند و به درمان واریس کمک می کند.
در واقع روتین آنتی اکسیدان ضد التهاب و محافظت کننده عروق است و خواص ضد لختگی دارد

سیب یکی از غنی ترین منابع روتین است . گیلاس، انگور، تمشک و زرد الو هم از جمله منابع روتین هستند.

واریس تغذیه درمان دکتر معالج

تشنه نمانید

فقط خوراکی ها در پیشگیری از واریس مسئله نیستند. آب کافی برای رگها ضروری است. تا جاییکه ممکن است آب بنوشید و تشنه نمانید.
اگر اهل نوشیدنی هایی مثل آبمیوه صنعتی و نوشابه گازدار هستید مصرف آنها را کم کنید و آب را جایگزین کنید.

واریس تغذیه درمان دکتر معالج

زنجبیل ادویه مناسب برای درمان واریس

نام غذای معجزه آسا بی شک انتخاب مناسب برای زنجبیل این ریشه باستانی است. ریشه دارویی زنجبیل در درمان واریس استفاده می شود. این گیاه با حذف فیبرین به بهبود گردش خون کمک می کند. بیماران مبتلا به واریس در حذف فیبرین مشکل دارند . در واقع فیبرین در جریان تشکیل لخته خون ایجاد می شود و باعث بسته شدن خون می شود.

 

به جنس ظرف های پلاستیکی و ظرف غذا دقت کنید

امروزه بسته بندی در سلامت غذا و داشتن تغذیه سالم مهم بر شمرده می شود. اگر روی بسته بندی کلمه BPA را دیدید این ترکیب ساختاری مشابه استروژن دارد که شیمیایی بوده و برای رگها مضر است . از این ترکیب شیمیایی برای ساخت لایه محافظ قوطی های کنسروی و ظرفهای پلاستیکی استفاده می شود. تماس دراز مدت بدن با این ماده با خطر بیشتر ابتلا به واریس همراه است.

ظرفهای غذا را به دقت انتخاب کنید. روی آن دنبال علامت BPA FREE باشید یا اینکه نوشته BPA را نبینید.

 

نوشیدنی الکلی را کنار بگذارید

نوشیدنی الکلی باعث بروز واریس می شود. بخصوص در خانمها این اثر الکل بیشتر دیده می شود.

داشتن رژیم غذایی سالم برای مبتلایان واریس مفید است. اما عادات غذایی به تنهایی نمی توانند رگهای واریسی را درمان کنند. درمان موفق نیازمند اقدامات درمانی کم تهاجمی است که در مورد آنها بهتر است با پزشک متخصص واریس مشورت کنید تا مشخص شود کدام روش برای درمان واریس شما مناسب است.

 

 

تشخیص واریس با روشهای به روز و دقیق

تشخیص دقیق و به موقع، بی شک اولین مرحله برای موفقیت در درمان واریس است. پزشکان قبل از اقدام به درمان واریس، از روشهای مختلف برای تشخیص واریس مانند سونوگرافی داپلر وریدی، سونوگرافی داپلکس، ونوگرافی و پلتیسموگرافی برای ارزیابی وضعیت وریدی استفاده می کنند.
خوشبختانه امروزه اغلب افراد از علائم واریس تا حدودی اطلاع دارند و با دیدن این علائم به فکر مراجعه به پزشک می افتند. اما تشخیص اینکه آیا این علائم به دلیل واریس به وجود آمده یا دلایل دیگری دارد به عهده متخصص است. همچنین تشخیص شدت آسیب به عروق و گسترش این آسیب در رسیدن به نتایج ماندگار و دائمی تاثیر دارد. همه این سوالات را پزشک با تجربه و بکارگیری روشهای مختلف تشخیص واریس در بیماران مختلف پاسخ می دهد و سپس روش درمانی متناسب با شرایط بیمار را توصیه می نماید.
شرح حال بیمار و معاینه بالینی
پزشک برای بررسی شدت واریس و ریشه یابی علت آن لازم است در جریان روند بیماری قرار گیرد. معمولا سوالاتی از قبیل زمان بروز علائم، شدت علائم و تکرار آن ، سابقه بیماری واریس در اقوام درجه یک، سابقه ترومبوز DVT در بیمار و خانواده او مورد توجه قرار می گیرد. اغلب بیماران رگ های واضح یا نشانه هایی که از واریس روی پاها پدیدار است را به پزشک نشان می دهند. پزشک نیز در معاینات بالینی تغییرات رنگ پوست، ورم ، وجود زخم و دیگر نشانه ها را به دقت ارزیابی می کند. سپس با توجه به محل رویت رگها و شدت علائم از روشهای مختلف تشخیصی برای پی بردن به میزان گستردگی آسیب به وریدها و انتخاب روش مناسب برای درمان واریس استفاده میشود.
برای تشخیص واریس و دیگر انواع نارسایی وریدی عمدتا از سونوگرافی داپلر وریدی، سونوگرافی داپلکس،آزمایش ترندلنبرگ ، ونوگرافی و پلتیسموگرافی استفاده می شود. سپس با توجه به تشخیص قطعی بهترین روش درمانی پیشنهاد می شود.
سونوگرافی داپلر چیست؟
سونوگرافی داپلر از امواج صوتی برای تصویر برداری رگهای بدن استفاده می کند. این روش درد و عوارض جانبی ندارد. سونوگرافی بسته به تکنیک استفاده های متفاوتی دارد .

 

 

واریس تغذیه درمان دکتر معالج
سونوگرافی داپلر

سونوگرافی ساده که برای دیدن اجزا و قسمتهای مختلف بدن مورد استفاده قرار میگیرد، میتواند اختلالات مختلف مانند لخته خون را نشان دهد .

 

واریس تغذیه درمان دکتر معالج
سونوگرافی ساده

در مواردی لازم است که از کیفیت جریان خون اطلاع حاصل شود که در این موارد از سونوگرافی داپلر استفاده میشود
سونوگرافی داپلکس
سونوگرافی داپلکس موقعی است که از مجموع سونوگرافی ساده و داپلر استفاده میشود.

واریس تغذیه درمان دکتر معالج

# آمادگی قبل سونوگرافی

در اغلب موارد نیاز به آمادگی خاصی وجود ندارد. بهتر است زیورآلات همراه نداشته باشید و لباس راحت و گشاد بپوشید.
در برخی مراکز از شما خواسته می شود لباسهای خود را درآورده و لباس مخصوص بیمار را به تن کنید.
در کلینیک درمان واریس در جلسه اول ویزیت در صورت احساس نیاز ، سونوگرافی داپلررنگی وریدی انجام می شود تا تشخیص دقیق به عمل آید.

چه مواردی را با سونوگرافی داپلر رنگی وریدی در پاها می توان تشخیص داد؟

تشخیص وجود لخته خون در پا
تشخیص علت تورم مداوم : در بیماران مبتلا به واریس معمولا از سونوگرافی داپلر رنگی وریدی به منظوور شناسایی دریچه های معیوب و نحوه جریان خون استفاده می شود.
در زمان درمان واریس پا نیز از سونوگرافی برای هدایت سوزن و کاتتر مخصوص در درون رگ استفاده می شود تا از عوارضی همچون آسیب احتمالی به عصب یا شریان مجاور جلوگیر ی شود.
باریک شدن رگها
وجود تومور یا بدفرمی های مادرزادی وریدی
نبود یا کاهش جریان خون به بافتها
جریان خون بیش از حد طبیعی به بافت ها که می تواند نشانه عفونت باشد.
مزایا و خطرات سونوگرافی وریدی
بزرگترین خوبی این روش غیر تهاجمی بودن است.
معمولا در حالت ایستاده برای تشخیص واریس و دیگر نارسایی های وریدی در پا انجام می شود و برای افرادی که ایستادن سخت است این مسئله ممکن است اذیت کننده باشد.
از اشعه در سونوگرافی استفاده نمی شود و عوارض جانبی ندارد.
این روش در مقایسه با روشهای تشخیصی دیگر بسیار ارزان و در دسترس می باشد.
با این روش بافتهای نرم هم قابل بررسی هستند در حالیکه با اشعه ایکس نمی توان بافت نرم را ارزیابی کرد.
در این روش جریان خون در رگ و وجود لخته به وضوح قابل تشخیص است که این امر می تواند به اقدامات به موقع و جلوگیری از حرکت لخته به سمت ریه ها کمک کند.
تاکنون خطر و اثر منفی برای سونوگرافی گزارش نشده است.
ونوگرافی چیست و چگونه انجام میشود؟
ونوگرافی به معنی تهیه عکس و فیلم از وریدها است که معادل آنژیوگرافی در شریانها می باشد . این تصویر برداری با کمک اشعه ایکس و ماده حاجب انجام می شود. در صورت بارداری و مصرف هر نوع دارو ، داشتن بیماری یا شرایط خاص و سابقه حساسیت یا آلرژی بایستی این موارد را به اطلاع پزشک خود

برسانید.
در جریان ونوگرافی ابتدا از کشاله ران یا پشت زانو بیحسی موضعی داده شده و انژیوکت مخصوصی درون ورید (سیاهرگ ) قرار میگیرد . سپس ماده حاجب به درون رگ تزریق و عکس و فیلم گرفته میشود به این طریق اشکالات درون سیاهرگها مانند تنگی، انسداد ناشی از لخته خون و یا عوامل فشاری دیگر و یا گشادی غیر عادی بخوبی تشخیص داده می شود .
این روش تشخیص واریس در بیمارستان و در بخش کاتتریسم قلب و عروق انجام می پذیرد. بیمار لازم است شش ساعت در بیمارستان بستری باشد

چه مواردی را با سونوگرافی داپلر رنگی  وریدی در پاها می توان تشخیص داد؟

تشخیص وجود لخته خون در پا
تشخیص علت تورم مداوم : در بیماران مبتلا به واریس معمولا از سونوگرافی داپلر رنگی وریدی به منظوور شناسایی دریچه های معیوب و نحوه جریان خون استفاده می شود.
در زمان درمان واریس پا نیز از سونوگرافی برای هدایت سوزن و کاتتر مخصوص در درون رگ استفاده می شود تا از عوارضی همچون آسیب احتمالی به عصب یا شریان مجاور جلوگیر ی شود.
باریک شدن رگها
وجود تومور یا بدفرمی های مادرزادی وریدی
نبود یا کاهش جریان خون به بافتها
جریان خون بیش از حد طبیعی به بافت ها  که می تواند نشانه عفونت باشد.
مزایا و خطرات سونوگرافی وریدی
بزرگترین خوبی این روش غیر تهاجمی بودن است.
معمولا در حالت ایستاده برای تشخیص واریس و دیگر نارسایی های وریدی در پا انجام می شود و برای افرادی که ایستادن سخت است این مسئله ممکن است اذیت کننده باشد.
از اشعه در سونوگرافی استفاده نمی شود و عوارض جانبی ندارد.
این روش در مقایسه با روشهای تشخیصی دیگر بسیار ارزان و در دسترس می باشد.
با این روش بافتهای نرم هم قابل بررسی هستند در حالیکه  با اشعه ایکس نمی توان بافت نرم را ارزیابی کرد.
در این روش جریان خون در رگ و وجود لخته به وضوح قابل تشخیص است که این امر می تواند به اقدامات به موقع و جلوگیری از حرکت لخته  به سمت ریه ها کمک کند.
تاکنون خطر و اثر منفی برای سونوگرافی گزارش نشده است.

ونوگرافی چیست و چگونه انجام  میشود؟

ونوگرافی به  معنی تهیه عکس  و فیلم  از وریدها است که معادل آنژیوگرافی  در شریانها  می باشد . این تصویر برداری با کمک اشعه ایکس و ماده حاجب انجام می شود. در صورت بارداری و مصرف هر نوع دارو ، داشتن  بیماری یا شرایط خاص و سابقه حساسیت یا آلرژی  بایستی این موارد را به اطلاع پزشک خود برسانید.
در جریان ونوگرافی ابتدا از  کشاله ران یا پشت زانو بیحسی موضعی داده شده  و  انژیوکت مخصوصی  درون ورید (سیاهرگ ) قرار میگیرد . سپس ماده حاجب  به  درون  رگ  تزریق  و  عکس و فیلم  گرفته  میشود  به این  طریق اشکالات درون  سیاهرگها  مانند  تنگی، انسداد ناشی از  لخته خون  و یا عوامل  فشاری   دیگر  و  یا گشادی  غیر عادی  بخوبی  تشخیص  داده  می شود .
این روش  تشخیص واریس  در بیمارستان  و در بخش کاتتریسم قلب و عروق انجام می پذیرد. بیمار لازم است شش ساعت  در بیمارستان بستری باشد.

 

واریس تغذیه درمان دکتر معالج

سونوگرافی دالپر رنگی👆👆

 

این  بیمار  پس از  تشخیص  تحت  درمان  اندوواسکولر باز کردن  ورید  با  بالون  و استنت قرار گرفت که  نتیجه  ان را  می بینید .

واریس تغذیه درمان دکتر معالج

نمونه ای از ونوگرافی رگ پای بیماری که دچار لخته خون شده  نشان دهنده بسته  شدنن رگ  اصلی سیاهرگی پا و ایجاد  رگهای  متعدد کناری میباشد.

 

واریس تغذیه درمان دکتر معالج

ونوگرافی برای کدام  بیماران لازم است ؟

ونوگرافی  برای بیماران با شرایط ذیل گزینه تشخیصی مناسبی می باشد.
بیماران  دچار  تورم و درد شدید پا و یا زخم
بیماران با  مشکلات شدید وریدی داشته  و  احتمالا سابقه ای از لخته  شدن  خون  در پا در گذشته
انجام  ونوگرافی  در مواردیکه معاینه  و  سونوگرافی برای  تشخیص واریس کافی  نبوده  و نیاز  به اطلاعات  دقیقتر از  جزئیات بیماری  ورید باشد  انجام  میگیرد .
عکس های بیمارانی که نیاز به  ونوگرافی داشته اند در ادامه آمده است.

خانم ۳۱ ساله که ۳ سال قبل ۱۵ روز  پس از  زایمان اول  دچار لخته رگهای عمقی شدو از ورم پای راست درد خفیف و سنگینی پا  شاکی است  پس از ۱۰ دقیقه پیاده روی سنگینی پا شدید شده که  مجبور  میشود کمی توقف کند

 

واریس تغذیه درمان دکتر معالج

خانم ۳۵  ساله  که ۵ سال  قبل   در موقع انجام  ورزش     مشکل تاندون  در مچ پا  پیدا کرده  گچ گرفته و بمدت  یک ماه بیحرکتی  داشته است .دچار  درد  شدید  ساق  پا  و  از  زخم مزمن  عود کننده  شاکی است

 

واریس تغذیه درمان دکتر معالج

پلتیسموگرافی

روشی  برای  بررسی تغییرات حجم  ارگانها است  که  معمولا بطور  غیر مستقیم  نشانگر  میزان تغییر حجم  خون  بافتی است  یک  ازمایش  پلتیسموگرام  نرمال  در پا  یعنی  خون  با  سرعت  مناسب  وارد  و  خارج  میشود  و  تنگی  عروقی  وجود ندارد .
اکنون با  توجه  به  استفاده  از  روشهای  ساده تر  مانند سونوگرافی  کالر  داپلر رنگی  جایگاه استفاده از  پلتیسموگرافی بسیار کمتر  شده است و  در موارد خاص  مانند بررسی عملکرد پمپ عضلانی ساق  پا  در  جلو راندن  خون استفاده میشود  .
البته نوع خاصی  از  دستگاه پلتیسموگرام   در  ریه   و   برای  تعیین  سلامت  راههای  هوایی  بکار  میرود .
تست ترندلنبرگ
سیاهرگهای پا مسئول برگرداندن خون  به  قلب  هستند در مسیر این  سیاهرگها  دریچه های  یک طرفه ای وجود دارند  که  در مسیر  پا به  سمت قلب عمل  میکنند  و مانع  برگشت دوباره  خون  سیاهرگی  میشوند  .
اگر  این  دریچه ها خوب کار نکنند  خون  به  سمت  پا برگشت  کرده  و  بمرور  فرد  دچار  ورم  پا  درد  و  واریس  پا میشود.
سابقا برای  بررسی  سلامت عملکرد این  دریچه ها  در معاینه  بالینی  توسط  پزشک  تست  ترندلنبورگ  انجام  میشد و تاحدی  میتوانست  عملکرد  دریچه سیاهرگهای عمقی  و سطحی  را مورد ارزیابی  قرار دهد ولی امروزه  بواسطه  استفاده  از سونوگرافی  دیگر  نیازی  به  انجام  این  تست  نیست .

شمایی از نحوه انجام  تست ترندلنبورگ
تشخیص واریس قبل درمان به منظور شناسایی علت اولیه واریس، رفلاکس و پراکندگی رگهای گرفتار واریس است. درصورت عدم تشخیص درگیری وریدهای عمقی یا رگهای پرفوران اصلی ،  برگشت و عود مجدد بیماری واریس بعد از درمان دور از انتظار نیست.

موارد مصرف و عوارض جانبی ۳ قرص معروف واریس

ابتلا به واریس می تواند در روند زندگی هر فردی اختلال ایجاد کند. درمان واریس با روش های مختلفی انجام پذیر است که مصرف قرص واریس نیز یکی از آن هاست.
در ادامه موارد مصرف و منع مصرف و عوارض جانبی سه قرص واریس را برای شما آورده ایم.

قرص ونوگل

 

واریس تغذیه درمان دکتر معالج
☑ موارد مصرف قرص ونوگل
ماده موثره اصلی قرص ونوگل عصاره شاه بلوط هندی است که در درمان واریس پا و فلبیت سطحی در پاها مورد استفاده قرار می گیرد.

☑ منع مصرف
برای بیماران کبدی و بیماران با سایقه بیماری کلیوی هم نبایدتجویز شود .

تجویز همزمان و استفاده با قرص وارفارین و دیگر داروهای ضد انعقاد می تواند مشکل ایجاد کند.

مصرف این دارو در زمان بارداری و شیردهی توصیه نمی شود

☑ عوارض جانبی ونوگل
مشکلات گوارشی ، تهوع و خارش پوستی در موارد نادری گزارش شده است.

 

قرص فیتوون

 

☑ موارد مصرف قرص فیتوون
ماده موثره اصلی قرص فیتوون عصاره شاه بلوط هندی است که در درمان نارسایی مزمن وریدی مانند واریس بکار می رودو برای رفع حس سنگینی و درد پا ، گرفتگی عضلات پا، خارش و ورم پا، رگ به رگ شدن اثرگذار است.

☑ طرز مصرف
میزان مصرف این قرص ۲ عدد درروز همرا ه با غذا و با مقدار کافی آ ب( صبح و عصر ) توصیه می شود.

☑ منع مصرف
در دوران بارداری و شیردهی نباید مصرف شود. در ضمن اگر داروهای ضد انعقاد و ضد پلاکت مثل وارفارین استفاده می کنید این قرص واریس بایستی با احتیاط تجویز و مصرف شود.

قرص ونوویتال
ماده موثره قرص ونوویتال عصاره دانه شاه بلوط هندی است که با اثر کاهش نفوذ پذیری عروق و جریان خون سیاهرگی و کاهش اثر آنزیم لیزوزمی به حفظ تمامیت دیواره وریدی کمک کرده و مانع از تجمع خون در رگها و واریس می شود. مطالعات علاوه بر نشان دادن اثر این گیاه در درمان واریس، تاثیر مطلوب در ترومبوفلبیت و فلبیت را نیز نشان داده اند.

این دارو بهتر است جدا از بقیه داروهای مصرفی استفاده شود .

☑ عوارض قرص ونوویتال
عارضه خاصی برای این قرص واریس گزارش نشده است. در افراد با سابقه مشکلات گوارشی ممکن است تهوع و استفراغ را باعث شود که توصیه می شود با معده پر دارو مصرف شود.

☑ منع مصرف
بیماران با سابقه نارسایی مزمن کلیوی و اطفال زیر ۱۲ سال نباید این دارو را مصرف کنند.

زنان در دوران بارداری و شیردهی نیز نباید قرص ونوویتال استفاده کنند.

 

 

درد واریس چگونه است؟

با وجود آنکه واریس علت بسیاری از پا دردهاست کمتر به آن توجه می شود. شاید بتوان ادعا کرد بیشتر افراد واریس را رگهای برجسته و متورم می دانند و کسی در اولین نگاه به درد واریس اشاره نمی کند.
اما مسلما شما هم تاکنون در بین دوستان و اقوام خود افرادی را سراغ دارید که از پا درد نالان هستند و هنوز علتی مشخص برای درد پا نمی شناسند. درد پا دلایل متعددی دارد. در این مقاله ابتدا به سوالاتی در مورد علت های نسبتا شایع دردپا می پردازیم. سپس چگونگی درد واریس پا ، راه های مدارا با پادرد واریسی و نیز پیشگیری از بروز آن را پاسخ می دهیم.
علت پا درد چیست؟
درد پا به علل مختلفی می تواند بروز کند انواع درد در سه دسته درد با ریشه عصبی ، اسکلتی-عضلانی، یا وریدی یا تلفیقی از این علت ها طبقه بندی می شوند.
درد های اسکلتی عضلانی
مانند صدای مفاصل ، مثل صداهایی که از مفصل زانو یا مچ پا شنیده می شود این علائم می تواند نشانه آرتروز و درگیری اتوایمن در مفاصل باشد.
دردهای عصبی
مانند سندرم پای بی قرار که به صورت تکانهای ناخودآگاه پا به خصوص در زمان خواب شناخته می شود یا نوروپاتی زمینه برخی بیماریها مثل دیابت می توان اشاره کرد. دردهای عصبی حتی در زمان استراحت هم تداوم دارند.
درد با ریشه عروقی
که می توان به درد ناشی از بیماریهای شریانی محیطی، وجود انسداد یا تنگی وریدها در نتیجه ترومبوز و نیز واریس اشاره کرد.

چطور بفهمیم واریس باعث درد پا شده است؟

متاسفانه نمی توان به سادگی تشخیص داد علت درد پا از چیست. بسیاری از افراد فکر می کنند همین که رگ متورم روی پاهایشان نیست یعنی واریس ندارند. در حالیکه نوع خطرناک واریس معمولا از نظر ظاهری با رگ متورم روی پا مشخص نمی شود.
خیلی از بیماران رگ واضحی روی پا ندارند ولی در واقع مبتلا به واریس عمقی هستند. نداشتن رگ متورم در خیلی از موارد باعث تشخیص دیر هنگام واریس می شود.
تشخیص اینکه درد پا بخاطر واریس است یا نه، مستلزم انجام سونوگرافی داپلر وریدی و معاینه توسط پزشک متخصص است اما پا درد واریسی ویژگی هایی دارد که به بیماران کمک می کند تا زودتر برای تشخیص قطعی به پزشک مراجعه کنند.

نشانه های درد واریسی

نشستن و ایستادن طولانی باعث تشدید درد واریس در پا می شود.
با بالا گرفتن پاها، مانند حالتی که پاها را به دیوار تکیه دهید درد پاها کمتر می شود.
درد واریس به صورت سنگینی و خستگی پا هم توصیف میشود. این احساس ناخوشایند در ساعات پایانی روز تشدید می شود.
درزمان خواب بیماران واریسی ممکن است تکان های شدید در پا که به نام سندرم پای بیقرار شناخته می شود و نیز از گرفتگی عضلات شکایت داشته باشند.
در مواردی که درد چند وقتی تداوم می یابد ممکن است با نشانه های دیگر مثل ورم پا به خصوص در قسمت مچ پا و نیز تغییر رنگ پوست همراه شود.

چگونه از درد واریس خلاص شویم؟

۱) بالا گرفتن پاها

یکی از ساده ترین و موثرترین روشها برای تسکین درد واریس بالا گرفتن پاهاست. می توانید پایتان را به دیوار تکیه دهید یا در حالت درازکش روی تخت سه تا ۴ بالش زیر پایتان قرار دهید و حداقل ۱۵ دقیقه در این وضعیت بمانید. همه این کارها برای حرکت خون به سمت قلب مفیدند و دریچه های وریدی در این وضعیت بهتر می توانند عملکردشان را انجام دهند.
در خانمهای باردار مبتلا به واریس بارداری هم بالا قرار دادن پاها توصیه می شود تا چند بار در روز برای پیشگیری از ورم و سنگینی پاها اینکار را انجام دهند.

واریس تغذیه درمان دکتر معالج

۲) ورزش و کشش پاها

نرمش های کششی و تقویت عضلات ساق پا را چند بار در روز تکرار کنید تا به کاهش درد پاها کمک کند.
برای اطلاع از نرمشهای مفید برای تقویت ساق پا اینجا را کلیک کنید.
تا حد امکان پاهایتان را حرکت دهید . اینکار بخصوص در سفر های طولانی هوایی یا با اتومبیل که جای پا تنگ است ضروری است تا هم از ایجاد ترومبوز در افراد مستعد جلوگیری کند هم اینکه ورم و درد واریس را کم کند.
حرکت های بدنی که در هواپیما می توانید انجام دهید و از  ترومبوز یا همان DVT جلوگیری کنید.
اگر شغل شما از دایره حرکتی محدود برخوردار است یعنی دائم نشسته یا بی حرکت یکجا ایستاده اید . بهتر است هر ۳۰ دقیقه یکبار تغییر وضعیت دهید و پاهایتان را حرکت دهید.
نوشیدن مایعات و آب کافی در طول روز، داشتن فعالیت بدنی به سلامت سیستم گردش خون کمک می کنند.

۳) شستشن پاها با آب سرد

واریس تغذیه درمان دکتر معالج

یکی از سوالاتی که بیماران می پرسند اینست که آیا شستن پاها با آب سرد می تواند مانع واریس شود؟ در واقع شستن پاها با آب سرد برای رفع ورم و درد واریس بسیار مناسب است اما مانع از پیشرفت واریس نخواهد شد.
دمای پایین آب سرد باعث قوام و استحکام جدار وریدها می شود و اینکار هم برای کاهش درد و سنگینی پاها بعد یک روز کاری کمک می کند هم اگر بیمار بخاطر واریس دچار گرفتگی عضلات در خواب است می تواند با این راهکار مشکل را تسکین دهد.
دوش آب گرم بالعکس اثر منفی دارد و نباید با آب گرم فرد واریسی دوش بگیرد یا در وان آب گرم برای طولانی مدت بنشیند. آب گرم ورم و درد واریس را تشدید می کند.
درمان درد واریس پا
خوشبختانه روشهای جدید درمان واریس پا مانند درمان واریس با لیزر یا درمان واریس با روش رادیوفرکانسی می توانند بخوبی درد پا را تسکین دهند. این روشها علایمی همچون احساس سنگینی، خستگی و گرفتگی عضلات درپا را رفع می کنند و در بهبود کیفیت زندگی بیماران نقش بسزایی دارند.

چطور بیماران واریسی از درد واریس جلوگیری کنند؟
مانند همه دردهای مزمن، پیشگیری از اهمیت بسزایی برخوردار است. پوشیدن جوراب واریس مخصوص که مطابق سایز و شکل اندام فرد تجویز شده باشد می تواند از بروز درد واریس جلوگیری کند.
بعلاوه پوشیدن جوراب در طول روز از گرفتگی عضلات ساق پا در هنگام خواب هم جلوگیری می کند. جوراب مانع تجمع مایعات میان بافتی و سموم در پاها می شود و در نتیجه باعث راحتی پاها در حین خواب می گردد.
بهتر است جوراب از زمان برخاستن از بستر در صبح پوشیده شود و تا آخر شب استفاده گردد.
کفش پاشنه بلند و لباس تنگ تا جای ممکن استفاده نشود. پوشیدن این موارد باعث فشار مضاعف به وریدها می شود. لباس تنگ حتی ممکن است باعث تنگی و انسداد در مسیر ورید در برخی قسمتها شود و جریان طبیعی خون را با محدودیت مواجه کند. توصیه می شود کفش و لباس راحت بخصوص در زمانیکه همه روز سرپا هستید و کارتان زیاد است  به تن کنید.
اما اگر بخواهیم به صورت دائمی راهی برای رهایی از درد واریس به شما پیشنهاد کنیم قطعا این راه درمان واریس با یکی از روشهای استاندارد و به روز در دنیا است. درمان واریس با لیزر یا درمان واریس با روش رادیوفرکانسی به طور کامل شمارا از درد واریس رهایی می بخشد . بدون اینکه دیگر نیاز به پوشیدن جوراب و تحمل جوراب در طول روز داشته باشید می توانید با این دردها چیره شوید

واریس لگنی ، علت درد لگن در زنان

 

واریس تغذیه درمان دکتر معالج
تقریبا یک سوم بانوان در طی زندگی خود دردهای لگنی را به درجاتی تجربه می کنند. یکی از شایع ترین علل دردهای لگنی در بین خانمهای زیر ۴۵ سال با سابقه بارداری های مکرر ، سندرم احتقان لگنی یا همان سندرم کف لگن، واریس لگنی می باشد.
درد های لگنی نیاز به بررسی دارند و از آنجاییکه در صورت مزمن شدن، روند عادی زندگی را مختل و دچار مشکل می کنند نمی توان نسبت به آنها بی توجه بود و از کنار آنها به سادگی گذشت.

واریس لگنی به دردهای مزمن لگنی اطلاق می شود که به حالت مزمن و غیر دوره ای درآمده و بیش از ۶ ماه از زمان احساس آنها و مشکلات توام با آن می گذرد. این سندرم در خانم هایی که بارداری نداشته اند به ندرت رخ می دهد و در نتیجه اتساع و بزرگ شدن وریدهای لگنی مرتبط به ناحیه رحم و تخمدان ها بروز می کند.

واریس لگنی چه مشکلات و عوارضی را برای بانوان در پی دارد؟
همانطور که اشاره شد این مشکل، خانمها با سابقه چند بارداری را گرفتار می کند و معمولا در اوخر دهه دوم یا اوایل دهه سوم زندگی تظاهر می یابد.

 

علائم واریس لگنی

مهمترین شکایت خانمها، دردهای مکرر ، مبهم و عمقی در ناحیه لگن است. مشخصه های درد لگنی مرتبط با واریس لگنی که نیاز به بررسی توسط پزشک متخصص دارد را می توان به صورت خلاصه به این صورت نام برد.

مشخصه یک: درد در ناحیه لگن با بیش از ۶ ماه دوام که این درد با ایستادن یا نشستن طولانی شدت می یابد و می تواند به حدی آزاردهنده باشد که باعث شود از کار وزندگی بی افتید و شما را مجبور به ماندن در رختخواب و استراحت کند..

مشخصه دو: معمولا صبح ها شدت این دردها کمتر است و بالعکس در ساعات آخر روز درد تشدید می شود.

مشخصه سوم: در دوره قبل عادت ماهانه و یا در بارداری شدت این دردها بیشتر می شود.

مشخصه چهار: پس از هر مرتبه بارداری این ناراحتی اوج می گیرد.

مشخصه پنجم: دردهای مبهم در ناحیه ران، کشاله ران و ناحیه تناسلی و پایین لگن احساس می شوند این درد ها به خصوص در زمان ایستادن آزار دهنده می شود و معمولا با دراز کشیدن آرام می گیرد.

مشخصه ششم: وجود رگهای طنابی و واریس در ران ، کشاله ران ، و رگهای ریز واریسی قسمت پشت ران نزدیک به باسن، روی پا نزدیک به ناحیه تناسلی و ناحیه تناسلی در افراد با درد لگنی هشداری به عنوان یک نشانه از واریس لگنی است.

مشخصه هفتم: ابراز درد در زمان دفع ادرار و حرکات روده ای از دیگر نشانه های این سندرم است.

مشخصه هشتم: مشکل و درد در زمان رابطه جنسی یا پس از نزدیکی

علل بروز دردهای لگنی

علل بروز دردهای لگنی متفاوت است که نباید با واریس لگنی اشتباه گرفته شوند و تشخیص اینکه علت اصلی درد چیست نیاز به بررسی های دقیق دارد. همه دردها ناشی از مشکلات دستگاه تولید مثل و دستگاه تناسلی نیستند و روده ها و سیستم کلیوی و ادراری می توانند مسبب بروز دسته ای از این دردها باشند.

در برخی از خانمها علت بروز درد ها مشخص نیست و تنها نمی توان یک عامل را دلیل بروز درد دانست و بالعکس در بعضی موارد دلیل مشخصی برای درد در معاینات مشخص می شود.

از علتهای شناخته شده درد های لگنی می توان مواردی را به اختصار بیان کرد.

۱) آندومتریوز
رشد بی رویه دیواره رحم

۲) مشکلات اسکلتی و عضلانی
درگیری مفاصل و عضلات می تواند باعث ایجاد درد لگنی شود.

۳) بیماریهای التهابی لگنی مزمن
به علت عفونت دستگاه تناسلی و سرایت آن به حفره لگنی که اغلب به دلیل عفونتهای منتقله از تماس جنسی بروز می کند.

۴) فیبروم
تومور خوش خیم ناشی از رشد عضلات دیواره رحم که باعث ایجاد سنگینی در ناحیه زیر شکم می شود.

۵) سندرم روده تحریک پذیر
علایم این سندرم نفح، اسهال و یبوست تناوبی است که می تواند عامل درد و احساس فشار در ناحیه لگن باشد.

۶) عفونت مثانه
معمولا با درد های عود کننده در ناحیه مثانه و تکرر ادرار مشخص می شود در این موارد درد لگن با پر شدن مثانه احساس می شود و با دفع ادرار به طور موقت برطرف می شود.

۷) عوامل روحی و روانی
افسردگی و استرس مزمن می تواند باعث بروز درد های لگنی مزمن شوند.

نحوه تشخیص واریس لگنی
تشخیص واریس لگنی تنها به صرف وجود علایم این بیماری نیست و تشخیص قطعی نیازمند بررسیهای دقیق و کاملا تخصصی است . ارزیابی دقیق این سندرم با انجام سونوگرافی لگن و تستهای تشخیصی تصویر برداری مثل CT یا ونوگرافی است.

راه های درمان واریس لگنی
با توجه به اینکه دردهای لگنی مرتبط با سندرم بانوان را از کار و زندگی می گذارد و عملا باعث بروز مشکلات مختلف برای آنها می شود ، اولین هدف مدنظر برای درمان واریس لگنی کاهش درد و ارتقاء کیفیت زندگی بانوان در نظر گرفته می شود.

به این منظور اغلب داروهای ضد درد برای کاهش شدت درد و قرص های پیشگیری از بارداری بمنظور کاهش دفعات عادت ماهانه استفاده میشود.

اما در مورد بانوانی که دارو درمانی کار ساز نباشد

و شدت درد در حدی باشد که علی رغم این اقدامات بازهم غیر قابل تحمل باشد ممکن است از درمان اندوواسکولار با تکنیک بستن رگ درگیر استفاده شود.

در این روش متخصص با بکارگیری ونوگرافی تحت هدایت اشعه ایکس کاتتر بسیار ریز در رگ جاگذاری می شود سپس از روش فوم اسکلروتراپی به همراه بستن رگ با جاگذاری کویل (امبولیزاسیون) جهت مهار رفلاکس ورید لگنی استفاده می شود. این کار تحت بی حسی موضعی صورت می گیرد و نیاز به بیهوشی کامل ندارد. در ضمن بیمار همان روز از بیمارستان مرخص می شود.

بهتر است قبل از آنکه دردهای لگنی به مرحله غیر قابل تحمل برسد و عوارض غیر قابل جبرانی را برای سلامت و زندگی خانوادگی و اجتماعی شما ببار آورد نسبت به یافتن علت مشخص و رفع دلیل بروز این درد ها اقدامات علمی انجام دهید.

جوراب واریس لخته خون در پا
۶ پرسش متداول در مورد جوراب واریس
هرکجا نام واریس می آید خیلی زود سر صحبت از جوراب واریس هم باز می شود و همه به فرد مبتلا به واریس توصیه می کنند جوراب بپوشد و بعد صحبت از سختی پوشیدن جوراب و تا کی بپوشم پیش می آید….
در اینجا سعی داریم به چند سوال شما در مورد جوراب واریس پاسخ دهیم.

مدتی است که روی پاهایم واریس عنکبوتی میبینم، آیا جوراب واریس مویرگهای ریزی که پاره شده را از بین می برد؟ چه مدت باید بپوشم؟

اگر شما رگ های واریسی یا رگهای عنکبوتی دارید این ظاهر رگ ها در واقع جلوه ای از یک مشکل مزمن وریدی است که با گذشت زمان ممکن است وخیم تر شود. جورابهای واریس قادر به پیشگیری از ایجاد رگهای واریسی نیستند اما می توانند سرعت پیشرفت بیماری را کند و آهسته تر کنند در ضمن اگر درد و احساس سنگینی در پا دارید این مشکلات  را به طور موقت برای شما رفع می کنند. جوراب واریس حکم مسکن برای درد را دارند. همانطور که درد بایستی ریشه ای درمان شود که برنگردد. واریس نیز به همین صورت بهتر است درمان شود مگرنه فرد مبتلا به واریس در صورتیکه جوراب نپوشد مجدد درد و سنگینی پاها به سراغش می آید و از سوی دیگر عوارض واریس همیشه در کمین اوست.

فردی که واریس دارد آیا باید تا آخر عمر جوراب بپوشد؟

 

واریس تغذیه درمان دکتر معالج

پاسخ به این سوال تا حدودی بستگی به فرد مبتلا به واریس دارد. اگر واریس فرد درمان شود و عوامل خطر ساز واریس مثل ایستادن طولانی بدون حرکت، اضافه وزن و …. تا حدودی مرتفع شود دیگر نیازی به جوراب واریس نخواهد بود. معمولادر دوره نقاهت برای رسیدن به نتایج بهتر از درمان، بایستی جوراب واریس استفاده شود پس از اتمام دوره نقاهت دیگر نیاز به پوشیدن جوراب نخواهد بود. مگر اینکه پزشک با توجه به پیشینه پزشکی بیمار استفاده از جوراب به صورت مادام العمر را توصیه کند.
اما در اینجا روی صحبت ما با افرادی است که درمان را به هر دلیل به آینده موکول می کنند. این قبیل بیماران برای کم کردن ورم، درد و احساس سنگینی پاها معمولا به صورت روزمره خودشان جوراب استفاده می کنند . جوراب قاعدتا درد و سنگینی پاها را تا حدود زیادی التیام می بخشد اما همین که یک روز جوراب را فراموش کنند یا به هر دلیلی نپوشند دوباره روز از نو ، روزی از نو. مجدد درد به سراغشان می آید. بعلاوه این افراد در معرض خطر عوارض واریس هستند و به انها توصیه می شود در اسرع وقت نسبت به درمان قطعی واریس اقدام کنند.

برای پیشگیری از بروز ترومبوز(لخته خون در پا) چه نوع جوراب واریسی در طی سفر باید پوشید.  پروازی ۱۵ ساعته پیش رو دارم. لطفا راهنمایی بفرمایید؟
نوع جوراب واریس مناسب برای سفر بستگی به وضعیت سلامت وریدهای شما دارد. اگر واریس یا هر گونه رفلاکس وریدی در عروق سطحی دارید بسته به شدت مشکل جوراب های مختلفی به شما توصیه میشود.
اگر مشکل جدی و نارسایی وریدی ندارید و هدف شما از پوشیدن جوراب پیشگیری از لخته خون در پاست. شما می توانید از جوراب پیشگیری از واریس یا همان جوراب سفر زیر زانو با فشار ۲۰-۱۵ میلیمتر جیوه استفاده کنید در ضمن از چند روز مانده به پرواز و ظرف چند روز پس از سفر یک قرص آسپرین در روز استفاده کنید البته اگر سابقه مشکل معده یا بیماریهای خونریزی دهنده ندارید. در طول سفر هم دائم سعی کنید پاهایتان را تکان دهید و هر ساعت یکبار صندلی خود راترک کنید و در راهرو کمی قدم بزنید می توانید فیلم مربوط به پیشگیری از لخته خون درپا را ملاحظه بفرمایید. این توصیه ها خطر بروز ترومبوز ورید عمقی  را به خوبی کاهش می دهد.

اگر واریس یا سابقه لخته خون دارید قبل از سفر بهتر است با پزشک خود مشورت کنید شاید لازم به داروی اضافه و نیز استفاده از جوراب فشاری با فشار بالاتر باشد که به صورت فردی و با توجه به شرایط شما و میزان پیشرفت واریس تجویز می شود.
من شغلم پرستاری است و دائما در شیفتهای کاری طولانی ایستاده هستم آیا برای پیشگیری از واریس بایستی جوراب بپوشم؟

بله، مشاغلی که زمان طولانی حالت ایستاده یا نشسته بدون تجرک دارند مانند پرستاران، معلمان، بهیاران، مهمانداران، خلبانان، کارمندان با شغل نشسته بدون امکان حرکت، نگهبانان ، رانندگان و نانوایان ،. فروشندگان و داروسازان بهتر است از جوراب در شیفت های کاری استفاده کنند . و به این منظور خوب است که جوراب های زیر زانو با فشار مناسب داشته باشند این جوراب ها به کاهش حس سنگینی و  خستگی پاها کمک می کند.

آیا هزینه جوراب واریس را بیمه می دهد؟
بله، اغلب بیمه ها سقفی از هزینه جوراب واریس را می پردازند. جوراب واریس وسیله درمانی محسوب می شود(جزء تجهیزات پزشکی است) و نباید آن را با جوراب معمولی یکسان دانست به همین جهت قیمت جوراب واریس قابل قیاس با جوراب معمولی نیست.

مطلب مرتبط:‌ همه چیز درباره جوراب واریس+قیمت
دوام جوراب واریس چقدر است؟
جوراب واریس بایستی حداکثر هر ۶

  1. ماه یکبار تعویض شود زیرا عملا در نتیجه شستشو و پوشیدن فشار کشسان خود را از دست می دهد و دیگر کارایی کافی را نخواهد داشت طبق استانداردهای موجود عمر جورابها را بین ۳ تا حداکثر ۶ ماه برآورد می کنند..

عوارض جانبی

عوارض ورید واریسی، اگرچه نادر است، می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • زخم ها زخم های دردناک ممکن است بر روی پوست در اطراف ورید واریسی، به ویژه در نزدیکی مچ پا شکل بگیرد. زخم ها ناشی از ایجاد مایع درازمدت در این بافت ها است که ناشی از افزایش فشار خون در ورید های تحت تأثیر است.یک نقطه تغییر رنگ در پوست معمولا قبل از شکل زخم آغاز می شود. بلافاصله به دکتر خود مراجعه کنید اگر فکر می کنید زخم دارید.
  • لخته شدن خون. گاهی اوقات، رگهای عمیق درون پاها بزرگ می شوند. در چنین مواردی، آسیب دیده ممکن است بطور قابل توجهی بوجود آید. هر گونه تورم ناگهانی پا کمک پزشکی فوری را ضروری می داند زیرا ممکن است لخته شدن خون را نشان دهد – یک بیماری که به ترومبوفلبیت پزشکی معروف است.
  • خون ریزی. گاهی اوقات، رگهای بسیار نزدیک به پوست ممکن است انفجار یابد. این معمولا باعث خونریزی جزئی میشود. اما هر گونه خونریزی، توجه پزشکی را رعایت می کند زیرا خطر بزرگی است که می تواند دوباره اتفاق بیفتد.

 

منابع

  1. Papadakis MA، et al.، eds. رگ های خون و اختلالات لنفاوی در: تشخیص و درمان فعلی پزشکی ۲۰۱۶٫ ۵۶th ed. نیویورک، نیویورک: شرکت McGraw-Hill؛ ۲۰۱۶٫ http://accessmedicine.com. دسترسی به ۷ نوامبر ۲۰۱۵٫
  2. رگهای واریسی. قلب ملی، ریه و موسسه خون. http://www.nhlbi.nih.gov/health/health-topics/topics/vv دسترسی به ۷ نوامبر ۲۰۱۵٫
  3. رگهای واریسی. Merck Manual نسخه حرفه ای http://www.merckmanuals.com/professional/cardiovascular-disorders/peripheral-venous-disorders/varicose-veins. دسترسی به ۱۸ نوامبر ۲۰۱۵٫
  4. Alguire PC et al. تظاهرات بالینی بیماری مزمن وریدی مزمن. http://www.uptodate.com/home دسترسی به ۷ نوامبر ۲۰۱۵٫
  5. Goldsmith LA و همکاران، eds. درمان وینچ و وریدهای تلگرافیک پا. در: پوست پوست Fitzpatrick در پزشکی عمومی. ۸th ed نیویورک، نیویورک: شرکت McGraw-Hill؛ http://www.accessmedicine.com. دسترسی به ۷ نوامبر ۲۰۱۵٫
  6. جارو قارچ پایگاه جامع داروهای طبیعی. http://www.naturaldatabase.com. دسترسی به ۱۷ نوامبر ۲۰۱۵٫
  7. انگور پایگاه جامع داروهای طبیعی. http://www.naturaldatabase.com. دسترسی به ۱۷ نوامبر ۲۰۱۵٫
  8. شاه بلوط هندی. پایگاه جامع داروهای طبیعی. http://www.naturaldatabase.com. دسترسی به ۱۷ نوامبر ۲۰۱۵٫
  9. شبدر شیرین پایگاه جامع داروهای طبیعی. http://www.naturaldatabase.com. دسترسی به ۱۷ نوامبر ۲۰۱۵٫
  10. ریگین EA. AllScripts EPSi. درمانگاه Mayo، روچستر، مین، ۲۰۱۵ اکتبر ۲۰٫
  11. Gloviczki P (نظر متخصص). درمانگاه Mayo، روچستر، مین، ۲۰۱۵ دسامبر ۵٫
  12. Gloviczki P و همکاران مراقبت از بیماران مبتلا به وریدهای واریسی و بیماری های مرتبط با مزمن وریدی: دستورالعمل های عمل بالینی انجمن جراحی عروق و انجمن ونوس آمریکا. مجله جراحی عروقی.۲۰۱۱؛ ​​۵۳: ۲S
(Visited 128 times, 1 visits today)

درباره ی داود طاوسی

مربی و تئورسین بدنسازی مشاور تغذیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *